De afspraken waren ambitieus: het uitbannen van alle schadelijke stoffen vóór 2020. Ook beloofden de merken openheid van zaken te geven over welke gifstoffen tot die tijd gebruikt en geloosd worden. Die informatie is de kledingindustrie verschuldigd aan de mensen die leven rondom de kledingfabrieken, maar ook aan de consument.
Detox Catwalk
Met nog zes jaar te gaan tot de magische 2020-deadline, is het de hoogste tijd om de balans op te maken. Welke merken tonen zich ware Detox-leiders? Wie heeft concrete stappen gezet op weg naar een volledig gifvrije kledingproductie? En wie blijft vooralsnog hangen in mooie praatjes en loze beloftes? Op de Detox Catwalk zetten we alle merken in de schijnwerpers.
Who’s hot & Who’s not?
De verschillen zijn groot. Sommige merken hebben al flinke stappen gezet. G Star Raw deed al meerdere onderzoeken naar schone alternatieven voor de meest schadelijke stoffen. H&M toont zich een echte leider op het gebied van transparantie en Mango laat zien dat fashion zonder schadelijke PFC’s binnen handbereik is.
Anderen laten het helaas afweten. De sportmerken Adidas en Nike waren de eersten die een gifvrije productie beloofden, maar vooralsnog is het bij woorden gebleven. Nogal ironisch, voor bedrijven die adverteren met hoopgevende slogans als ‘Just do it’ en ‘Impossible is nothing’. Greenpeace blijft ook met deze merken in gesprek en roept ze op een voorbeeld te nemen aan de Detox-leiders.