Ook winkelier is met duurzaam ondernemen bezig De winkelier is steeds vaker met duurzaam ondernemen bezig. Het doen van investeringen is daarbij een belangrijk element en soms kan het ook vrij makkelijk door het plaatsen van LED-verlichting. Vandaar dat Detailhandel Nederland een campagne is gestart: ‘Je verdient beter!’ Vier winkeliers vertellen dat het energiebesparend maken van hun winkel een prijskaartje had, maar dat het onder aan de streep ook het nodige oplevert. Ze geven tips en laten trots het resultaat zien van hun duurzaam ondernemen. De campagne gaat vandaag van start.
In de campagne van Detailhandel Nederland vertellen vier lokale winkeliers over de positieve effecten van het nemen van energiebesparende maatregelen. ‘We hebben onze winkelcapaciteit verdubbeld, maar we zijn gelijkgebleven met ons energieniveau. Op de lange termijn is het zeker beter voor je portemonnee’, aldus bakker Chris Vreugdenhil uit Maasdijk.
Ondernemers weten niet altijd goed waar te beginnen met het energiezuiniger maken van de winkel.
Verschillende brancheorganisaties, aangesloten bij Detailhandel Nederland, adviseren hun leden over het nemen van energiebesparende maatregelen, door bijvoorbeeld het aanbieden van een energiescan. Waar kan op bespaard worden?
“Duurzaam ondernemen is een belangrijk maatschappelijk thema. De winkeliers vormen een essentiële groep in de Nederlandse samenleving.Er verandert veel in retailland en de fysieke winkel moet mee in die veranderingen. Ook het nemen van energiebesparende maatregelen hoort daarbij.We roepen hen vooral ook op om met de verhuurders te gaan praten. Het levert voor beide partijen vaak een win-win situatie op”, aldus secretaris Vestigingszaken Tristan Bons van Detailhandel Nederland.
Peter van Opijnen, eigenaar van een elektronicawinkel in Leerdam geeft aan dat de verhuurder van zijn pand graag wilde mee-investeren om het winkelpand energiebesparender te maken.
Wet Informatieplicht Energiebesparende Maatregelen
Vorig jaar werd de Wet Informatieplicht Energiebesparende Maatregelen van kracht. Brancheorganisaties in de detailhandel hebben veel aandacht besteed aan het feit dat ook winkeliers, die onder de informatieplicht vallen, ook de benodigde informatie moeten aanleveren. Binnenkort komt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met gegevens over hoeveel winkeliers zich daadwerkelijk hebben gemeld voor de informatieplicht.
De Campagne ‘Je verdient Beter!’ loopt tussen 20 januari en 1 februari. Er zijn radiospotjes te horen en er worden advertenties in weekbladen geplaatst. De video testimonials van de vier winkeliers zijn te zien op de website www.verdienookbeter.nl. Op de website kunnen winkeliers snel naar de voor hun specifieke brancheorganisatie geleid worden.