Decathlon en Kultlab zamelden in juli achtergebleven tenten en andere kampeerspullen in na twee meerdaagse festivals. De “No tent left behind”-actie had als doel om het afvalprobleem tegen te gaan, veroorzaakt door achtergelaten kampeerspullen op festivalterreinen. Aan de ingezamelde tenten werd vervolgens op verschillende manieren een tweede leven gegeven.
Een tweede leven voor 150 tenten en andere kampeerproducten
Decathlon en Kultlab zamelden deze zomer 150 achtergebleven tenten in na afloop van twee Nederlandse festivals. Festivalgangers werden tijdens deze “No tent left behind”-actie op de festivals zelf geïnformeerd. Alle ingeleverde kampeerproducten werden vervolgens gesorteerd en gelabeld. Tenten die niet werden ingeleverd maar achtergelaten op het festivalterrein, werden ook verzameld door een team van Decathlon medewerkers.
De helft van de opgehaalde tenten was nog in geschikte staat om door te verkopen. Deze werden gereinigd en indien nodig gerepareerd in Decathlon’s eigen Circular Center in Tilburg. Vervolgens worden de tenten doorverkocht door Decathlon als Second Life-product.
10% van de tenten moest weggegooid worden, onder andere omdat de stof te oud was of was verbrand door de zon. Van deze producten zijn de bruikbare reserveonderdelen bewaard voor toekomstige reparaties. De overige 40% was onbruikbaar voor Decathlon en werden meegegeven aan Studio Haering, 909 Upcycling of andere recyclingpartners, die er vervolgens nieuwe producten zoals jassen en tassen van kunnen maken.
Naast tenten, werd ook ander kampeermateriaal op deze manier verzameld en verwerkt. Deze producten vind je op deze online pagina of in verschillende Decathlon-winkels. Momenteel zijn er al 17 kampeerstoelen, 2 kampeertafels en een tarp verkocht als Second Life-product. De tenten zullen binnenkort als Second Life-producten te vinden zijn.
Krachten bundelen tegen het afvalprobleem
Elk jaar blijven er enorm veel kampeerspullen als afval over op festivalterreinen. Gezien het grote marktaandeel van Decathlon in de kampeerbranche, wil Decathlon haar verantwoordelijkheid nemen voor het afvalprobleem en hier oplossingen voor bieden. Kultlab deelt deze missie. De evenementenorganisatie heeft als missie om festivals milieuvriendelijker te maken, onder andere door het verminderen van de hoeveelheid afval.
De “No tent left behind”-actie was daarnaast geïnspireerd op een initiatief van Decathlon UK, zie hier. Klanten die een tent uit de selectie aanschaften en deze naderhand terugbrachten, ontvingen een Decathlon giftcard ter waarde van de aanschafprijs van de tent.
Ambities voor de toekomst
De afgelopen jaren heeft Decathlon al verschillende initiatieven opgezet ten behoeve van het verminderen van afval. Voorbeelden hiervan zijn het verhuren van tenten, het repareren van tenten of het inruilen van tenten na gebruik. Dit laatste kan dankzij het BuyBack-programma, dat Decathlon eind 2022 lanceerde. Klanten kunnen hun oude sportproducten inruilen voor een Decathlon giftcard. Meer informatie over het BuyBack-programma vind je hier.
Decathlon heeft de wens om de “No tent left behind”-actie volgend jaar te herhalen, waarbij leerpunten van dit jaar worden meegenomen om zo een nog succesvollere actie neer te zetten. Daarnaast wil Decathlon haar klanten motiveren om (festival)producten die ze niet meer gebruiken, niet achter te laten maar in te ruilen via BuyBack.