Duurzaam ondernemen heeft bij de meeste bedrijven tijdens de coronacrisis niet hoog op de prioriteitenlijst gestaan. Het is echter wel zo dat de coronacrisis niet alleen in het bedrijfsleven voor verandering heeft gezorgd, maar ook in de maatschappij. Dat biedt juist kansen voor ondernemers om nu over te stappen op duurzaam ondernemen. Het is belangrijk voor het MKB om mee te gaan in de verandering van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet alleen om in de toekomst kosten te besparen, maar ook om marktvoordeel te creëren en interessanter te zijn voor andere partijen.
Bewustwording in de maatschappij
Er is al enige tijd sprake van meer bewustwording in de maatschappij als het om duurzaamheid gaat. De coronacrisis heeft daar een schepje bovenop gedaan en consumenten ook meer bewust gemaakt van het eigen gedrag. Dat varieert op microniveau van het kopen van producten zonder plastic verpakking tot op groter niveau het verduurzamen van de eigen woning. Nu de maatschappij verandert, is het ook voor bedrijven belangrijk om daar in mee te gaan. Bovendien brengt de bewustwording in de maatschappij juist ook extra kansen voor bedrijven met zich mee. Consumenten zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om met een bedrijf in zee te gaan dat voorstaat op duurzaam ondernemen.
Duurzaamheid in eigen bedrijf
Je hebt als ondernemer allerlei mogelijkheden om de focus te leggen op duurzaam ondernemen. Het is mogelijk om daar op heel klein niveau al mee te beginnen door op kantoor geen weggooibekers meer te gebruiken, maar werknemers een eigen mok te laten meenemen. Of door bedrijfsafval op een duurzame manier te scheiden om daarmee bij te dragen aan het recycleproces en het milieu minder te belasten. Zo is het voor productiebedrijven mogelijk om eens te kijken welke mogelijkheden er zijn om de productie meer duurzaam te maken. Ook het investeren in zonne-energie draagt bij aan duurzaam ondernemen. Een bezorgdienst heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om over te stappen op elektrische auto’s in plaats van benzineauto’s of op elektrische scooters in plaats van benzinescooters. Op deze manier levert het bedrijf een positieve bijdrage aan een verminderde impact op het milieu. Binnen bedrijven is het verder ook mogelijk om in bedrijfskantines bijvoorbeeld minder vlees op het menu te zetten. De veehouderij is namelijk verantwoordelijk voor een deel van de uitstoot van broeikasgassen en dat heeft een negatieve impact op het klimaat.
Voordelen duurzaam ondernemen
Er zijn meerdere voordelen verbonden aan duurzaam ondernemen. Een investering in zonne-energie verdient zich op termijn bijvoorbeeld terug. Bovendien is een bedrijf tegenwoordig aantrekkelijker voor consumenten en zakelijke relaties als er sprake is van duurzaam ondernemen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is van groot belang omdat het kansen biedt, maar ook omdat je bedrijf anders achterop raakt bij bedrijven die wel maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bovendien verbetert je imago en ben je interessanter voor investeerders en overheden. Verder heb je meer kans om geschikt personeel aan te trekken dat een voorkeur heeft bij een bedrijf te werken dat gericht is op duurzaam ondernemen. Dat is in deze tijd, waarin vacatures moeilijk te vervullen zijn een extra voordeel.