In een artikel geschreven voor TGTHR gaat hoogleraar André Nijhof (Nyenrode Business Universiteit) in op het belang het beschikken over een MVO Manager in een bedrijf.
De grote duurzame uitdaging
Als hoogleraar bij Nyenrode Business Universiteit kom ik dagelijks vraagstukken tegen van MVO-managers: de trekkers binnen organisaties die duurzaamheid strategisch oppakken en ontwikkelen. Duurzaamheid biedt weliswaar antwoorden op veel ondernemersvraagstukken. Of het nou de inkoop van grondstoffen, de bodemgesteldheid van landbouwgrond of vervoersvraagstukken betreft. Tegelijkertijd roept een term als ‘duurzaam’ vraagstukken op: Waar begin je? Hoe? En wanneer? Ik merk dat doordat het begrip duurzaamheid zo breed is veel bedrijven het als een onmogelijk grote taak zien, terwijl juist de focus op enkele duurzame aspecten jouw business en ook de mens en het milieu heel veel oplevert. In de Expeditie voor MVO-managers van Nyenrode en MVO Nederland helpen we deelnemers de eigen vraagstukken te analyseren, hier keuzes op te maken en dit vervolgens in de praktijk te brengen.
Waarom een MVO-manager
Voor mij laat duurzaamheid zich het beste omschrijven als `Highly systemic and deeply personal`. Bedrijven die het goed doen op het gebied van duurzaamheid, hebben werknemers die gemotiveerd worden door en betrokken zijn bij duurzaamheidsthema’s (deeply personal). Zij gaan niet zomaar alle kanten op, maar werken stap voor stap aan hun duurzame agenda (highly systemic). Zo is ook onze Expeditie ingericht: de persoonlijke ontwikkeling staat centraal en je kunt door zicht op systeemdynamiek zelfverzekerder werken aan jouw verduurzamingsacties. Je doet skills op het gebied van verandermanagement en communicatie op. Daarbij: je werkt samen met andere MVO-managers en blijft verbonden.
Maak de juiste keuze
Elke organisatie is anders en heeft een eigen impact op de omgeving. Een MVO-manager zal de thema’s waarop jouw organisatie een positieve impact kan realiseren opsporen en oppakken.
Wees proactief en communiceer
Een goede MVO-manager zorgt ervoor dat de duurzame thema’s volop in ontwikkeling komen binnen de organisatie. Met een proactieve aanpak en een goede communicatie met alle stakeholders open je het gesprek over duurzaamheid. Dit levert belangrijke input op voor de verdere ontwikkeling van je duurzaamheidsstrategie. Je gaat nieuwe samenwerkingen aan met je leveranciers en gaat wellicht samen nieuwe duurzame activiteiten ontplooien. Dit levert naast een verbeterde samenwerking ook innovatiekansen op.
Kijk over je grenzen heen
De functietitel MVO-manager hoeft niet op je visitekaartje te staan. Zolang jij maar degene bent of een stuurgroep vormt die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de duurzame bedrijfsagenda en daar ook zeggenschap over hebt. Je moet verstand hebben van duurzaamheid en vooral een verbinder en verandermanager zijn. Specifieke expertises als vormen van groene energie, mobiliteit of afvalverwerking kan je inhuren of inkopen. Leer vooral de taal van je collega’s spreken, betrek de juiste afdelingen en onderzoek hoe je elkaar kan versterken. MVO-management is een proces. Je bent nooit 100% duurzaam en er zijn continue nieuwe ontwikkelingen. Formuleer daarom een duidelijke visie en werk daarnaartoe.
Aan de slag
Er is en wordt veel geschreven over verandermanagement en duurzaamheid. Voor de MVO-managers (in spé) raad ik je aan om Mindsets in action door te nemen. Wil je meer weten over de Expeditie voor MVO-managers? Kijk dan op de website van het programma.