Vandaag lanceert prof. dr. ing. Jan Rotmans, verbonden aan de Erasmus Universiteit als hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid, zijn nieuwe initiatief De Onderstroom. In samenwerking met Manon van Leeuwen en Tijmen van den Heuvel brengt hij zo de initiatieven van onderop in kaart, van burgers die de wereld groener, eerlijker menselijker willen maken. SMARTHOUSE, de creatieve impact studio die aan prof. Rotmans verbonden is, is verantwoordelijk voor de vormgeving en website.

Prof Rotmans: “We bevinden ons in grimmige tijden en in de bovenstroom zijn de golven hoog. Maar de onderstroom bepaalt het ritme van de toekomst en daarin gebeuren mooie dingen. Dus voor wie hoop wil houden, kijk naar wat er in de onderstroom allemaal gebeurt.”

De onderstroom bestaat uit mensen die nieuwe antwoorden geven op de uitdagingen van onze tijd. Ze bouwen aan andere vormen van ondernemen, landbouw, onderwijs, wonen, bestuur en samenleven. Mensen in de onderstroom wachten niet op toestemming, denken voorbij het bestaande systeem en handelen vanuit betrokkenheid, urgentie en verbeeldingskracht.

Vaak zijn het coöperaties van burgers op het gebied van energie, voedsel, zorg, onderwijs, kunst & cultuur en geld. Alleen al in Nederland zijn hier zo’n 1,5 miljoen mensen bij betrokken en zijn er duizenden burgerinitiatieven op tal van terreinen. Dat maakt de onderstroom geen randverschijnsel, maar de toekomst in wording.

Een platform voor verandering

Met Onderstroom.org wordt deze beweging in kaart gebracht en verstrekt. De website maakt zichtbaar welke hoopvolle initiatieven er al zijn, met een focus op zeven thema’s: energie & klimaat, voedsel & landbouw, zorg, onderwijs, kunst, samenleving en democratie. Bezoekers kunnen ontdekken welke projecten er in Nederland actief zijn, hoe ze bijdragen aan positieve verandering en hoe ze zelf kunnen meedoen.

Over de initiatiefnemers

Jan Rotmans is een toonaangevende wetenschapper en pionier op het gebied van klimaatmodellen, Integrated Assessment en transitiewetenschap. Hij creëerde het eerste geïntegreerde klimaatmodel (IMAGE), dat wereldwijd wordt gebruikt door o.a. het IPCC en de VN. Rotmans is oprichter van gerenommeerde instituten als DRIFT en ICIS, en heeft met meer dan 300 publicaties en 30 boeken grote invloed uitgeoefend op wetenschappelijk en beleidsgebied. Als adviseur van regeringen wereldwijd en drijvende kracht achter initiatieven als Urgenda, zet hij zich onvermoeibaar in voor een duurzame en inclusieve toekomst.

Manon van Leeuwen is sociaal ondernemer, auteur van Green Hearts – Great Business en oprichter van Zustaina. Ze helpt bedrijven en medewerkers duurzame keuzes te maken via innovatieve programma’s zoals loyalty- en employee engagement concepten. Met haar werk maakt ze duurzame verandering toegankelijk en praktisch.

Tijmen van den Heuvel is Business Development Manager bij TeamNXT. Met expertise in procesbegeleiding en het vertalen van strategische visies naar duurzame oplossingen, ondersteunt hij organisaties in effectieve en impactvolle groei.

SMARTHOUSE is een Creative Impact Studio die merkstrategie, storytelling en visuele identiteiten ontwikkelt voor impactgedreven organisaties. We helpen purpose-driven bedrijven en individuen om hun verhaal te vertellen via bioscoopfilms, documentaires, animatie, merkstrategieën en campagnes. Ons werk omvat onder andere branding voor SUMTHING, Venki, Jan Rotmans, New Optimist en impactvolle campagnes voor de Rijksoverheid. Onze films, zoals La Holandesa en Nummer Achttien, hebben internationale erkenning gekregen, waaronder een Gouden Kalf. Wij geloven dat verhalen een katalysator voor verandering zijn.