Vanaf 2025 is het zover, tenminste 30 Nederlandse gemeenten zetten dan de stap naar zero emissiezones als onderdeel van het Klimaatakkoord. Een uitdaging voor de transportsector, want wat betekent dat voor lange afstand transport? Hoe zit het straks met de bezorging aan retailers, horeca, de bouw en consumenten in steden? Met andere woorden, hoe leg je ‘de last mile’ af met toenemende regelgeving omtrent uitstoot én behoud van capaciteit? Gelukkig biedt TotalEnergies Marketing Nederland een gezamenlijke aanpak, denkt mee en faciliteert bovendien.
Duurzame transitie
Zo is er de deelname aan Convenant ZES voor de regio Rotterdam. Middels concrete actiepunten werken we, samen met andere convenantpartners, mee aan een duurzame transitie, zoals de uitrol van een publieke laadstructuur.
Op dit moment lopen leveranciers en transporteurs nog tegen weinig obstakels aan, maar één ding is zeker, regelgeving staat voor de deur. Zo moet een nieuw wagenpark na 2025 emissievrij zijn voor de betreffende zones. Voor plug-in hybride vrachtwagens geldt een overgangsfase tot 2030.
Verschillende oplossingen
Er zijn diverse oplossingen om succesvol de volgende fase in te gaan. Denk daarbij aan elektrische laadvoorzieningen bij bijvoorbeeld bezorgdiensten, zoals een laadplein voor elektrische voertuigen. Maar het gaat ook om praktische en relatief snel toepasbare adviezen omtrent: laden en lossen, rijden buiten venstertijden en het gebruik van cityhubs of regionale hubs.
Een mooi voorbeeld uit de praktijk is de verdubbeling van het aantal laadpunten in 80 gemeenten in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Gerealiseerd door TotalEnergies Marketing Nederland, samen met MRA-Elektrisch.
Voor grotere vrachtauto’s zijn naast emissievrije alternatieven die op den duur het huidige wagenpark zullen vervangen (elektrische trucks), ook hybride varianten een optie: denk aan toepassing van schone diesels, H2/waterstof, bio-LNG of CNG-installaties.
Garantie van service
Feit blijft, uiteindelijk is er de overgang naar een geheel emissievrij wagenpark. TotalEnergies in Nederland faciliteert in laadmogelijkheden bij het eigen depot of waar men moet lossen. En omdat je als transporteur niet op een laadpaal wil en kan wachten, voorzien we ook in handige reserveringstools.
Hoe gaan we te werk?
Paul de Winter, manager Sales Mobility & New Energies, geeft aan dat in een pilot vaak dezelfde vraag naar voren kwam: waar te beginnen? Paul stippelt daarom de route uit: “Eerst doen we een analyse waarmee we een blauwdruk vormen. Vanuit deze blauwdruk volgt de realisatie van aanpassingen, waarbij we de situatie maar ook de groeimogelijkheden wegen. Verder nemen we de praktische vragen onder de loep. Hoe is het met de energievoorziening gesteld? En welke managementtools kunnen we inzetten?”
Een positieve impact
Daarbij laten we ook de voordelen van bijvoorbeeld elektrisch rijden zien (want dat is uiteindelijk goedkoper). Samen bekijken we: wat is de positieve impact van de transitie naar elektrisch rijden? En hoe gaat het nieuwe verdienmodel eruit zien?
Het verschil maken
Arthur van Mook (foto), Manager Business Development EV, vat het mooi samen: “TotalEnergies maakt echt het verschil, van het bieden van een mix aan brandstofsoorten, tot het bundelen van toekomstige oplossingen en dit financieel aantrekkelijk maken. Het zit nou eenmaal in ons DNA om mee te bewegen met de markt.”