Volgens de opstellers van het manifest is duurzame mobiliteit niet langer een keuze, maar een keiharde noodzaak voor zowel werkgevers, werknemers als overheid. Zo mist de Nederlandse transportsector jaarlijks tussen de 900 miljoen en 1,2 miljard euro omzet als gevolg van vertragingen en toegenomen brandstofverbruik. Nederlandse werknemers brengen verhoudingsgewijs meer tijd in de file door dan hun Europese collega’s, wat nadelig is voor de balans in werk/privé. Voor de overheid geldt dat de internationaal afgesproken reductie van de CO2-emissie met 20% in 2020 alleen nog gehaald kan worden met ingrijpende maatregelen.
Gezien het feit dat veel projecten en initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit blijven hangen in de experimenteerfase pleiten De Groene Zaak en Stichting Professional Passionates voor een nieuwe aanpak waarbij er meer ruimte komt voor de private sector om initiatief en risico te nemen, terwijl de publieke sector gericht faciliteert (Green Deal).
Van ‘early adopters’ naar ‘majority’
“Voor ons is het duidelijk dat versnelling van duurzame mobiliteit en duurzame welvaart het moeten hebben van een samenspel van overheden en bedrijven die voorop willen lopen”, aldus Marga Hoek, directeur van De Groene Zaak. ‘Wij willen veel sneller toe naar het zogenaamde ’tipping point’: het punt waarop marktintroducties breder gedragen gaan worden door gebruikers. We moeten de beweging maken van ‘early adopters’ naar ‘majority’. Anders blijven onze duurzaamheidsdoelstellingen buiten bereik, met alle gevolgen van dien voor onze economische positie in de wereld.”
Het manifest Duurzame Mobiliteit richt zich zowel op het terugdringen van onnodig energieverbruik (niet rijden als het niet hoeft, slimmer rijden) als op de inzet van duurzame energie als op het zo zuinig en efficiënt mogelijk gebruiken van fossiele bronnen (carpoolen, groene hubs voor distributie). Hoek: “We zetten in op een mix aan maatregelen om te laten zien dat mobiliteit anders en vooral beter kan. De Professional Passionates Rally is wat dat betreft een mooi praktijkvoorbeeld waarbij CEO”s inspireren en geïnspireerd worden tot een nieuwe visie op mobiliteit.”
Niet vrijblijvend
Het ondernemersplatform De Groene Zaak gaat ervoor waken dat het Manifest geen vrijblijvende geste blijft. Hoek: “We willen echt op korte termijn met de Minister aan tafel om afspraken te maken over de ondersteunende rol van de overheid. Wat ons betreft staan daar concrete zaken op de agenda, waaronder betalen voor gebruik in plaats van bezit, een alternatief fiscaal lease-stelsel, een waarborgfonds voor de restwaarde van batterijen van elektrische auto’s, nieuwe regelgeving voor efficiënte oplossingen in stedelijke distributie en een actievere rol in het eigen aanbestedingsbeleid van de overheid.”