Traditionele businessmodellen gebaseerd op veel winst maken zijn verleden tijd. De jonge ondernemers van vandaag en de toekomst vinden andere zaken net zo belangrijk als goed geld verdienen. Dat is de conclusie van Hans Bossert, lector Finance & Accountancy bij Hogeschool Inholland, die op dinsdag 19 maart zijn lectorale rede houdt. Hierin bespreekt hij hoe het circulair denken mensen stimuleert en bewust maakt van de kansen die dit biedt. Samen met het bedrijfsleven onderzoekt Bossert nieuwe businessmodellen en de financiële gevolgen die daarmee samenhangen. “Hoe je iets doet wordt steeds belangrijker dan wat je ermee verdient,” aldus Bossert.
“Circulaire economie, duurzaam ondernemen… de wereld om ons heen verandert. En sneller dan je denkt.” In zijn lectorale rede gaat Bossert in op duurzaam rendement en circulair verdienen in een nieuwe economie. “De AirBnB’s en Ubers schieten als paddenstoelen uit de grond. Waar je vroeger een spijkerbroek kocht, betaal je nu voor het gebruik en geef je de broek na afloop weer terug. Een prachtig voorbeeld van de circulaire gedachte, van hoe je duurzaam met producten om kunt gaan. Maar het dwingt je ook om op een andere manier na te denken, traditionele denkwijzen los te laten”, aldus Bossert. “Het eigenaarschap verandert, net als de verdienmodellen en de kostprijs om maar een paar dingen te noemen. Hoe je iets doet wordt steeds belangrijker dan wat je ermee verdient. En dat heeft financiële gevolgen. Want hoe overtuig je de bank van een lening als daar weinig winst tegenover staat? Op welke manier ken je dan wel waarde toe aan je onderneming?”
Cirkel weer rond
Over Hans Bossert
Prof. Dr. Hans Bossert is sinds april 2018 lector van de onderzoekslijn Finance & Accountancy en daarmee onderdeel van het Business Research Centre. Hij doet praktijkgericht onderzoek naar hoe mensen en organisaties omgaan met veranderingen in een wereld waarin de begrippen duurzaam en circulair steeds meer de overhand krijgen.Bossert richt zich met praktijkgericht onderzoek op de circulaire economie. Op nieuwe kansen en mogelijkheden die je dwingen tot andere manieren van financieren, samenwerking en eigenaarschap. Hij wil het circulaire denken stimuleren en zoekt naar kansen die het biedt om ze te delen met het bedrijfsleven en het onderwijs.