Wendeline Besier (Programma Directeur Duurzaamheid, Dura Vermeer Divisie Infra), Jan Peter Niezink (MVO Manager, ’s Heeren Loo) en Quirine de Weerd (Head of CSR & Corporate Communications, Lidl Nederland) zijn genomineerd voor de titel ‘MVO-manager van het Jaar 2024’. Een deskundige jury heeft hen geselecteerd uit een shortlist met 10 kandidaten die de meeste stemmen kregen bij een peiling onder ruim 1.000 duurzaamheidsmanagers.
De verkiezing wordt dit jaar voor de 11e keer georganiseerd door Van der Molen E.I.S., met ASN Bank en Viking als partners. Doel van de verkiezing is jaarlijks de toppers binnen de beroepsgroep in het zonnetje te zetten. Daarmee wordt het belang van duurzaamheidsmanagers in de noodzakelijke verduurzaming geëtaleerd en fungeren de winnaars als ambassadeurs.
De jury vond alle 10 kandidaten op de shortlist geschikt voor nominatie wat de keuze weer zeer moeilijk maakte. Het viel de jury op dat de CSRD, momenteel een van de meest aandacht vragende onderwerpen, bij de 10 kandidaten op de shortlist vaak niet tot de verantwoordelijkheden behoort. De uitwerking van deze rapportageverplichting zal ongetwijfeld de beroepsgroep helpen de verduurzaming binnen de organisaties te versnellen. Het is daarbij wel nog zoeken hoe de CSRD strategisch ingezet kan worden. De jury ziet de ontwikkeling doorzetten dat steeds meer duurzaamheidsmanagers ‘Chief Sustainability Officer’ worden, waarmee duurzaamheid op een hoger niveau komt in de organisatie.
Over de finalisten zegt de jury:
Wendeline Besier werkt nu al zo’n 18 jaar aan verduurzaming van de bouw-, infra- en technieksector. Sinds januari 2022 als Programmadirecteur Duurzaamheid van de Divisie Infra van Dura Vermeer. Ze is ambitieus en sterk in haar rol. Ze heeft veel aandacht voor verduurzaming van de sector en het betrekken van alle ketenpartijen bij deze opgave. Een voorbeeld is haar initiatief om een duurzame impact strategie te ontwikkelen samen met een brede groep van ketenpartners waarin concrete bouwstenen worden benoemd hoe de infrasector in Nederland duurzamer kan worden.
Dura Vermeer wordt gezien als duurzame koploper in de sector. Ze is mede-initiator van de Net Zero strategie van het bedrijf, een ambitieus programma dat in 2023 is gelanceerd met als doel om 50% CO2 reductie te behalen in 2030 (tov 2022). Belangrijke andere thema’s waar ze haar tanden in zet zijn het strategisch programma Natuurinclusief en Klimaatadaptief en de verduurzaming van beton.
Jan Peter Niezink is MVO Manager bij zorginstelling ’s Heeren Loo. Al 10 jaar werkt hij aan de verduurzaming van deze organisatie, waarvan de afgelopen vijf jaar als ‘Programmamanager Duurzaam Ondernemen’. Sinds deze maand is hij ‘MVO Manager’ omdat duurzaamheid geen ‘programma’ meer is maar ondergebracht is in een MVO-afdeling. Duurzaamheid is in de zorgsector, vanwege de impact van deze sector, een steeds belangrijker thema. Er worden dan ook steeds meer duurzaamheidsmanagers aangesteld bij de organisaties in deze sector. Jan Peter is de eerste genomineerde uit de zorgsector in de geschiedenis van de verkiezing. Hij is bescheiden maar echt wel een aanjager, wat gezien en erkend wordt binnen de zorgsector. Zo is hij bestuurder bij Milieu Platform Zorgsector en mede-initiatiefnemer van co -workingspaces in de care.
Bij ’s Heeren Loo is hij begonnen met het verankeren van duurzaamheid in de beloftes, strategie, beleid en organisatie. Inmiddels vertaalt dit zich in praktische zaken zoals het testen en introduceren van wasbaar incontinentiemateriaal en de opzet van een ecostraat voor afvalscheiding met inzet van cliënten. Vrijwillig is ’s Heeren Loo bezig om de CSRD te implementeren en dat is vrij uniek, in ieder geval binnen de zorg. De CSRD wordt gezien als kans en middel om tot een volledig integrale duurzame bedrijfsvoering te komen.
Quirine de Weerd is bijna 12 jaar werkzaam bij Lidl, ruim 5 jaar als ‘Head Of Corporate Communications and CSR’. Ze maakt met de activiteiten bij Lidl duurzaamheid bereikbaar en bereikt daarmee de massa. Lidl is vaak koploper op het gebied van duurzaamheid in de sector met veel nieuwe initiatieven. Enkele wapenfeiten van Quirine zijn het stellen van een doel voor de eiwittransitie en (recentelijk) een duurzaam keteninitiatief rondom brood. Ook is ze heel actief op het gebied van afval (zero waste): 95% van het restafval wordt weer inmiddels hergebruikt.
Met veel energie en overtuigingskracht zet Quirine zich in om ervoor te zorgen dat duurzaamheid in de breedste zin standaard een belangrijke factor is in de besluitvorming binnen Lidl. Ook is ze naar buiten het boegbeeld van Lidl op het gebied van duurzaamheid.
Stemming geopend voor de finale
Abonnees op de nieuwsbrief van het Online Kenniscentrum Duurzaam ondernemen (www.duurzaam-ondernemen.nl) worden uitgenodigd hun stem uit te brengen op een van de drie genomineerden. Deze stemmen wegen voor 60 procent mee.
Tijdens het event van Stichting Positieve Impact (voorheen Nederland CO2 Neutraal) op 12-12 a.s. in Theater Flint te Amersfoort stemt het publiek op zijn/haar favoriete kandidaat. Deze stemming weegt voor 40 procent mee. Tijdens het event wordt de winnaar bekend gemaakt.
De MVO Manager van het Jaar 2024 ontvangt uit handen van duurzame ondernemer Maurits Groen een bokaal en als prijzen een prachtig arrangement voor twee personen in het duurzame Hotel Jakarta Amsterdam en een duurzame warmtekussen van stoov.
De jury
De jury bestaat uit zeven deskundigen uit het MVO-veld:
- Piet Sprengers (Manager Duurzaamheidsstrategie en Beleid bij ASN Bank)
- Folkert van der Molen (organisator verkiezing en founder Van der Molen E.I.S.)
- Andy van den Dobbelsteen (Duurzaamheidcoördinator TU Delft en ‘MVO Manager van het Jaar 2023’)
- Annick Schmeddes (oprichter/directeur Sustainable Talent)
- Marjolein Demmers (directeur Natuur & Milieu)
- Ruud Koornstra (ondernemer en Nationale Energiecommissaris)
- André Nijhof (Professor Sustainable Business and Stewardship Nyenrode Business Universiteit)
->> feliciteer de finalisten op LinkedIn!
Over Van der Molen E.I.S.
Van der Molen Environmental Internet Services is een internet-onderneming met verschillende internetportals op het gebied van duurzaamheid. Dagelijks trekken deze websites duizenden bezoekers. De portals (waaronder het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen, www.duurzaam-ondernemen.nl) zijn ideale ‘content hubs’ voor content marketing. Van der Molen E.I.S. is verder betrokken bij de organisatie van grote duurzaamheidscongressen en evenementen.
Over ASN Bank
ASN Bank investeert sinds de oprichting in 1960 in duurzame vooruitgang. Zij financiert en belegt alleen in toekomstgerichte bedrijven, sectoren en landen die handelen met respect voor mens, dier en natuur. Klanten kunnen bij ASN Bank betalen, sparen, een hypotheek of verzekering afsluiten en beleggen in de ASN Beleggingsfondsen. Ook verstrekt de bank financieringen aan projecten die passen bij haar duurzame missie. De strategie van ASN Bank is erop gericht om als digitale, duurzame bank te groeien door een sterke klantrelatie en een breed aanbod van producten en diensten.
ASN Bank maakt met BLG Wonen, RegioBank en SNS onderdeel uit van de Volksbank. Samen maken zij de missie bankieren met de menselijke maat van de Volksbank waar.
Over Viking
Viking is de expert op het gebied van werkplekoplossingen. Wij ondersteunen en stimuleren onze klanten om productiever, efficiënter, duurzamer en kosten-effectiever te zijn. Bij ieder aanbod houdt Viking rekening met duurzaamheid: wij bieden een ruimt assortiment aan duurzame alternatieven aan voor producten en kijken altijd hoe we leveringen kunnen combineren. Ook compenseren wij de CO2-uitstoot van alle leveringen aan onze klanten.