Dr. Ten, Sungevity, ScreenCap en The New Cool zijn volgens Squarewise de vier meest duurzame innovatieve MKB-bedrijven / initiatieven van ons land. Deze vier ondernemingen uit de top 100 van meest innovatieve MKB-bedrijven combineren hun innovaties het beste met aandacht voor duurzaamheid
Op de dag van de innovatie publiceerde de Kamer van Koophandel de jaarlijkse top 100 van meest innovatieve MKB bedrijven. Dat roept bij ons de vraag op; wordt die innovatie in het merendeel van de gevallen gedreven door duurzaamheid? Wij namen de top 100 onder de loep en kwamen tot onze ‘duurzame innovatie’ top 4.
De New Cool verdient wat ons betreft een vierde plek. De uitspraak in het Energy [R]evolution rapport van Greenpeace staat ons nog scherp op het netvlies; transport is een van de meest complexe sectoren in de transitie naar een energieneutrale samenleving. Dus een trailer die 100% emissieloos rijdt door een elektrische koelmotor aangedreven door opgeslagen remenergie, dat sprak ons tot de verbeelding.
Onze derde plaats gaat naar ScreenCap, een technologie die cellulose (oud wc-papier) uit rioolwater filtert en hergebruikt. Een bedrijf dat laat zien dat circulariteit loont, verdient een plaats in onze top 3! De business case snijdt aan twee kanten; er wordt geld verdiend met de producten die gemaakt worden van het herwonnen materiaal, maar belangrijke bijkomstigheid is dat het zuiveringsproces op deze manier efficiënter en dus goedkoper wordt. Er is daarom grote interesse in de technologie van Screencap. Het bedrijf won de WssTP European Water Innovation Award 2015. Bij ons winnen ze de derde plek omdat economisch en ecologisch voordeel bij hen hand in hand gaan en omdat ze hun eigen selffulfilling prophecy creëren; waterschappen en waterzuiveringsbedrijven staan te springen om het tot een succes te maken!
Op 2 staat bij ons Sungevity. Investeren in zonnepanelen is een no-brainer en toch – zoals bij zovele duurzame investeringen – doet nog niet iedereen het. Wellicht dat het grote en onoverzichtelijke aanbod van zonnepanelen consumenten ontmoedigt? Dat is precies waar Sungevity zich op richt; het verlagen van de aanschafdrempel. Slim gebruik van fotootjes uit Google Streetview maakt dat je al voor je ziet hoe je woning er met panelen uit gaat zien. Het proces is volledig geautomatiseerd; via een website houdt de klant zicht op het aanschafproces, speciale software berekent de energieopbrengst zonder dat iemand langs de woning hoeft, pas als de zonnepanelen worden geplaatst komt er een installateur langs bij de woning. Voor ons staat dit symbool voor verduurzaming 2.0; niet meer alleen de duurzame pioniers, maar iedereen kan bijdragen aan de energie-transitie! Hopelijk dat het voorbeeld van Sungevity gevolgd wordt en er volgend jaar veel meer duurzaamheid 2.0 bedrijven gestart zijn. Dat alleen al is een tweede plaats waard!
Onze winnaar: Dr. Ten. Door hen is het mogelijk energie op te slaan in een batterij bestaande uit milieuvriendelijke materialen; de zeezoutbatterij. Elektrisch vervoer heeft de ontwikkeling van de batterij een boost gegeven. Echter, goede batterijen zijn ook de laatste stap die nodig is om woningen van het energienet af te krijgen, zonder dat de business case instort op het moment dat de salderingsregeling versoberd wordt. En ook netbeheerders zoeken hun heil bij goede batterijen, naast smart grid toepassingen, om pieken in het net te reduceren. De huidige batterijen scoren echter slecht op duurzaamheid. Alkaline batterijen gebruiken zeer schadelijke stoffen en lithium batterijen zijn krachtig, maar duur en niet volledig recyclebaar. De batterij van Dr Ten is zeer krachtig (energiedichtheid: 35 wh/kg) en goedkoop (50 €/kWh). Hij zou daarmee wel eens de doorbraak kunnen zijn op batterijgebied! Het enige minpuntje is dat de batterij nog in ontwikkeling is. Maar omdat energieopslag een sleutelrol speelt in de energie transitie, krijgt Dr. Ten van ons toch de 1e plaats!