Het Nederlandse bedrijf Dayrize en Avery Dennison hebben vandaag een partnerschap aangekondigd dat bedrijven in staat zal stellen om de impact van miljarden producten gedurende hun levenscyclus te meten en te volgen op het atma.io-platform van Avery Dennison, de impact op het milieu op een effectieve manier te communiceren naar consumenten en uiteindelijk duurzamere producten te ontwikkelen. Het Europese hoofdkantoor van Avery Dennison is in Nederland gevestigd (Oegstgeest).
Dayrize en Avery Dennison zullen de nieuwe technologie demonstreren op stand # 6110 op Level 3 tijdens NRF 2024 in New York City van 14 tot 16 januari. De demonstratie zal laten zien hoe merken en retailers deze technologie kunnen gebruiken om hun toeleveringsketens te volgen en te beheren, waardoor duurzamere en ethischere bedrijfsecosystemen worden bevorderd.
De atma.io connected product cloud van Avery Dennison is een platform dat producten tijdens hun hele levenscyclus volgt. De exacte impact van deze producten op het milieu is nu beschikbaar voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten. Bedrijven kunnen een groot aantal datapunten voor individuele artikelen opslaan en beheren, waaronder de milieubelasting van elk product – van bron tot consument. Dit omvat specifieke details over koolstofuitstoot, uitputting van water en landgebruik voor elk product. In het kader van de nieuwe samenwerking worden de complexe gegevens over de impact op het milieu van Dayrize gepresenteerd op het platform van Avery Dennison in een intuïtief scoresysteem om de impact op het milieu op een meer overtuigende manier te communiceren.
“Tot nu toe was het voor bedrijven een uitdaging om de ecologische en sociale impact van een enkel product doorheen zijn toeleveringsketen te volgen, maar onze samenwerking met Avery Dennison zal dat veranderen en bedrijven en consumenten helpen om de echte impact van elk product te zien,” zei Dayrize CEO Austin Simms. “Dayrize is verheugd om onze duurzaamheidsinformatie op productniveau beschikbaar te maken via het atma.io platform van Avery Dennison. Het ongeëvenaarde niveau van impacttransparantie zal bedrijven en consumenten in staat stellen om weloverwogen beslissingen te nemen over de duurzaamheid van producten.”
Voordelen voor bedrijven en merken: Traceer en beheer de impact van toeleveringsketens via één platform. Dit niveau van toegankelijkheid bevordert het vertrouwen en de verantwoordingsplicht tussen partners in de toeleveringsketen en stimuleert een duurzamer en ethischer bedrijfsecosysteem door verantwoorde productiepraktijken aan te moedigen en de milieu-impact van goederen en diensten te verminderen. Ze kunnen ook duurzaamheidsinformatie over hun producten delen met consumenten, waardoor relaties worden verbeterd en merkloyaliteit wordt gestimuleerd.
Voordelen voor consumenten: Toegang tot informatie over de milieu- en sociale gevolgen van de producten die ze bekijken en kopen, zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Ze kunnen ook zien welke impact de door hen gekochte producten hebben op het milieu tijdens de productie.
“Met atma.io verzamelen en beheren we zeer gedetailleerde informatie over de levenscyclus van producten voor onze klanten. Momenteel beheren we meer dan 30 miljard fysieke items op het platform,” zegt Michael Goller, Senior Global Director, atma.io, Avery Dennison. “Door samen te werken met Dayrize kunnen we gebruik maken van hun expertise om productimpactgegevens op een ongekende schaal te integreren. Samen vereenvoudigen en stroomlijnen we het proces van het vastleggen en beheren van impactgegevens. We zien dit als een belangrijke stap om de transparantie te vergroten door het gemakkelijk te maken om duurzaamheidsinzichten op grote schaal aan consumenten te communiceren, zodat zij beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.”