Als onderdeel van de sterke traditie van sociale impact is Danone Nederland wederom officieel B Corp gecertificeerd. Net als andere B Corp bedrijven voldoet het bedrijf hiermee aan hoge geverifieerde normen van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordingsplicht. Danone heeft de ambitie om in 2025 wereldwijd B Corp gecertificeerd te zijn. De (her)certificering van Danone Nederland is daarom een belangrijke mijlpaal.
“Onze B Corp certificering is het bewijs dat we op de goede weg zijn. De B Corp certificering sluit naadloos aan bij onze bedrijfsfilosofie, namelijk dat sociale- en economische impact sterk met elkaar verbonden zijn en je voor een succesvolle toekomst op beide in moet zetten. Dat hebben we als een van de eerste bedrijven uitgesproken in 1972 en daar staan wij nog steeds pal voor”, aldus Evren Dogu, general Manager Danone Nederland.
De non-profit B Lab transformeert de wereldeconomie ten gunste van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert B Lab wereldwijd standaarden, beleid, tools en programma’s voor bedrijven. B Lab certificeert bedrijven, ook wel B Corps genoemd, die het voortouw nemen.
Tessa van Soest, Executive Director B Lab Benelux: “Met het opnieuw behalen van de B Corp certificering voor Danone Nederland heeft het bedrijf een belangrijke mijlpaal bereikt. Wij feliciteren Danone en ondersteunen hun inspanningen om wereldwijd B Corp gecertificeerd te worden, zodat zij hun positieve impact voor mens en planeet breder kunnen uitdragen.”
Continue verbetering binnen de Danone Impact Journey
De afgelopen jaren waren Danone Nederland en de merken Nutricia Nederland en Alpro Nederland afzonderlijk van elkaar al als B Corp gecertificeerd. Sinds oktober 2023 zijn de drie samengebracht in één onderneming. Nu is Danone Nederland als geheel gecertificeerd. De B Corp certificering van Danone Nederland is een belangrijke mijlpaal van het bedrijf om zijn ESG-doelstellingen te halen, samengevat onder de vlag van de Danone Impact Journey.
B Corp certificering draait om voortdurende verbetering voor mens en planeet, waardoor B Corps zich elke drie jaar opnieuw moeten certificeren.
Over Danone
Danone is een toonaangevend wereldwijd voedingsmiddelenbedrijf dat actief is binnen gezondheidsgerichte, snelgroeiende categorieën: Essentiële zuivel- en plantaardige producten, water en baby- en medische voeding. Danone heeft al jaren de missie om gezondheid te brengen via voeding aan zoveel mogelijk mensen. Het bedrijf wil gezondere en duurzamere eet- en drinkgewoonten stimuleren en streeft daarbij naar een meetbare impact op voeding, maatschappij en milieu. Met meer dan 96.000 werknemers en producten die in meer dan 120 markten worden verkocht, genereerde Danone een omzet van €27,6 miljard in 2023. Danone’s portfolio omvat toonaangevende internationale en lokale merken (waaronder Actimel, Activia, Alpro, Danio, evian, Nutricia, Nutrilon en Olvarit). Danone is genoteerd aan Euronext Parijs en het bedrijf maakt deel uit van toonaangevende duurzaamheidsindexen. Danone heeft de ambitie om in 2025 wereldwijd B-Corp gecertificeerd te zijn.