Meer dan 60.000 Nederlandse consumenten hebben met e-mails hun bezorgdheid geuit bij L’Oréal over het gebruik van gif. Ook Greenpeace heeft het bedrijf daarop meerdere malen aangesproken, zowel in Frankrijk als in Nederland. Maar L’Oréal is onwrikbaar, gaat door met het verwerken van giftige stoffen en ontkent dat ze slecht zijn voor mens en milieu. ‘Een bedrijf dat willens en wetens gebruik blijft maken van deze stoffen moet de toegang tot de markt geweigerd worden’, zegt Bart van Opzeeland, campagneleider giftige stoffen van Greenpeace. ‘Vandaar onze boodschap: L’Oréal & gif: inpakken en wegwezen!’
Voor de giftige stoffen in cosmetica zijn goede alternatieven op de markt. Grote concerns als Puma, Dr. Hauschka en Sarah Lee (cosmetica) bewijzen dat ook. ‘Het is ongehoord dat bedrijven zoals L’Oréal gif in hun producten blijven gebruiken, terwijl er goede alternatieven op de markt zijn’, zegt Bart van Opzeeland.
L’Oréal gebruikt onder andere ftalaten en synthetische muskverbindingen in zijn cosmetica. Deze giftige stoffen worden overal teruggevonden in het milieu. Greenpeace toonde ze aan in huisstof, regenwater en zelfs in menselijk bloed. Aanwezigheid van deze stoffen in het milieu brengt voor de mens risico’s met zich mee. Ze hopen zich op in vetweefsel en hebben vaak hormoonverstorende eigenschappen. De ftalaat DEP, die L’Oréal nog gebruikt, wordt in verband gebracht met mutaties in het DNA van spermacellen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het Academisch Ziekenhuis in Groningen en TNO dat DEP zelfs in het ongeboren kind wordt teruggevonden. Via de navelstreng , via voeding, maar ook door de huid of via de lucht, krijgen mensen en dieren deze stoffen binnen.
De Europese Unie moet volgens Greenpeace in het najaar kiezen voor strenge chemicaliënwetgeving (REACH), zodat bedrijven worden gedwongen te stoppen met het gebruik van gif in hun producten. Daarnaast is een verplichte overstap van de chemische industrie op niet-schadelijke alternatieven nodig. Voor veel schadelijke stoffen bestaan immers goede alternatieven. Bovendien wil de milieuorganisatie dat, voordat een stof op de markt gebracht mag worden, bewezen is dat deze daadwerkelijk veilig is. Informatie over stoffen en producten moet voor iedereen toegankelijk zijn. Alleen met deze wettelijke maatregelen kan een eind gemaakt worden aan de onnodige vervuiling die mens en
milieu treft. Tot die tijd blijft Greenpeace druk uitoefenen op bedrijven zoals L’Oréal.