Het nu door de SER vastgestelde advies heet -Duurzaamheid vraagt om openheid – op weg naar een duurzame consumptie’. De initiatiefnemers voor het opstellen van het advies – VNO en Stichting Natuur en Milieu, en werkgeversorganisaties, vakbonden, Milieudefensie en Consumentenbond – zijn unaniem over dit advies. Zij pleiten daarnaast ook voor meer openheid van bedrijven, zodat duurzaam consumeren gestimuleerd wordt.

Wij zijn blij met het advies omdat een aantal voor ons belangrijke zaken naar voren komt:

* Ten eerste wordt in het advies het belang van verantwoord produceren en consumeren nog eens benadrukt. Steeds meer consumenten willen weten hoe producten tot stand komen. Hoe zit het met kinderarbeid, lonen voor arme boeren in de derde wereld, dierenwelzijn, het oerwoud, het milieu en onze gezondheid?
* Daarnaast is het steeds belangrijker dat bedrijven verantwoording afleggen aan de samenleving, omdat de overheid is teruggetreden. Van consumenten wordt verwacht dat zij kritische keuzen zullen maken en op die manier producenten aansporen het goede te doen. Consumenten vinden dat zij hiertoe helemaal niet in staat zijn omdat ze de informatie niet krijgen om de rol te kunnen vervullen. Ook vinden zij dat bedrijven, de overheid en organisaties als de Consumentenbond een rol moeten spelen om informatie te verschaffen en te wijzen op risico’s en kansen, voordat zij daar zelf een rol in kunnen spelen.
* In het advies is onder andere een permanente overlegstructuur opgenomen, waar partijen afspraken maken over de informatie die in elk geval beschikbaar zal komen. De regie van de overheid is daarbij onmisbaar.

Daarnaast zullen ondernemers afspraken moeten maken hóe zij de informatie met betrekking tot de verschillende onderdelen van het productieproces openbaar gaan maken.

Wij zijn blij met deze uitkomst en ziet uit naar het overleg. Daarnaast blijven wij ons inzetten voor de -Wet openbaarheid van productie en ketens’ (Wok). Wij denken dat die het proces zal versnellen en ondernemers over de streep kan trekken die nu nog bang om zijn uit eigen beweging informatie te verschaffen. In 2005 zullen wij in minstens 50% van de testen in de Consumentengids verantwoord ondernemen meenemen.