Hoewel consumenten weten dat (te) laag geprijsde producten tot stand kunnen komen door kinderarbeid, intensieve veehouderij of lage lonen voor arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden, kiest 71% van de consumenten toch voor het prijsvoordeel bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Zij vinden tegelijkertijd deze negatieve gevolgen van hun keuze niet acceptabel. Het is moeilijker voor duurzaamheid te kiezen dan voor prijs. “Met prijs wordt geadverteerd, met duurzaamheid niet”, aldus een respondent.

Toch geeft bijna 30% van de Nederlanders aan bij de dagelijkse boodschappen op duurzaamheid te letten. Deze duurzame consumenten doen dat met name met het oog op het behoud van de aarde voor toekomstige generaties. Zij zijn bereid een fatsoenlijke prijs voor hun product te betalen.

Meer consumenten gedragen zich duurzaam
31% van de ondervraagden zegt actief duurzaam bezig te zijn met het eigen consumptiegedrag. Nadat eind 2010 een daling in duurzaam consumptiegedrag zichtbaar was, is nu een lichte toename te zien van het aantal consumenten dat duurzaam gedrag vertoont. Dit heeft wellicht ook te maken met het feit dat de grootste dip van de recessie voorbij is. Het gaat dan om zuinig omgaan met energie (85%), afval scheiden en recyclen (84%), bewust/beperkt autogebruik (47%) of minder vlees eten (42%).

Dit is de zesde meting van het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de meest actuele duurzaamheidthema’s. Dit is een initiatief van research consultancy bureau MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners.