Een nieuw onderzoek uitgevoerd door de wereldwijde verpakkingsleider Smurfit Kappa heeft aangetoond dat consumenten een statement maken door meer duurzame verpakkingen van merken te eisen voordat ze online modeaankopen doen. Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd bij consumenten in vier Europese landen, bleek dat 41% van de online fashion shoppers sinds het begin van de Covid-19 pandemie milieubewuster is geworden bij het online shoppen van de nieuwste mode.
Uit het onderzoek, uitgevoerd onder consumenten in Nederland, Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk, bleek dat bijna de helft van de consumenten één keer per maand of vaker online modeartikelen koopt, wat de groeiende populariteit onder zowel vrouwelijke (44%) als mannelijke (43%) shoppers aantoont.
Shoppers ondernemen actie
Consumenten maken bewuste keuzes als het gaat om online modeaankopen. Shoppers geven aan het afgelopen half jaar stappen te hebben ondernomen om ervoor te zorgen dat hun aankopen zo milieubewust mogelijk zijn.
Het onderzoek wees uit dat:
- 25% van de fashion klanten online onderzoek heeft gedaan naar een merk om de mate van duurzaamheid te beoordelen
- 35% van de modeconsumenten verklaarde dat ze geen online aankoop zouden doen bij een modebedrijf als ze ontdekten dat de verpakking niet milieuvriendelijk was
- 23% van de ondervraagden herhaalaankopen hebben gedaan bij een fashion merk op basis van de duurzaamheidsreferenties
Arco Berkenbosch, VP Innovation and Development bij Smurfit Kappa, reageerde op de bevindingen van het onderzoek: “Consumenten willen dat online modemerken zich verantwoordelijk gedragen en rekening houden met de maatschappelijke en milieu-effecten van hun bedrijf. Modemerken, en zelfs alle merken, moeten zich aanpassen aan de eisen van de consument op het gebied van duurzaamheid, anders lopen ze het risico om hun klanten te verliezen. In de vier onderzochte markten is het consumentenvertrouwen en de focus op duurzaamheid consistent, wat de groeiende behoefte van Europese consumenten benadrukt dat merken ook in de huidige economische crisis prioriteit moeten blijven geven aan duurzaamheid en zich moeten blijven inzetten voor het verbeteren van hun praktijken op dat gebied.”
Consumenten willen graag meer leren
Helaas worden online fashion shoppers geconfronteerd met uitdagingen als het gaat om het maken van een duurzame keuze. Uit het onderzoek bleek dat een gebrek aan toegankelijke informatie (34%), een gebrek aan duurzame opties (32%) en kosten (30%) de belangrijkste belemmeringen zijn voor consumenten om op een duurzamere manier te handelen tijdens het online winkelen. Meer dan de helft van de respondenten (57%) gaf aan meer te willen horen over de inspanningen van online fashion retailers om duurzaam te zijn op het gebied van verpakkingen. Dit benadrukt de mate van invloed die duurzaamheid heeft op het koopgedrag van consumenten en hoe de inspanningen van merken hun klantenbestand kunnen vergroten of uithollen.
Consumenten denken in het algemeen meer na over de duurzaamheid van hun aankoop, inclusief de verpakking. Merken moeten opnieuw nadenken over de duurzaamheid van hun verpakkingen om aan deze veranderende consumentenverwachtingen te kunnen voldoen.
Duurzame verpakking is een belangrijke overweging
Uit het onderzoek bleek dat modeconsumenten eerder de duurzaamheid van verpakkingen beoordelen als een positief effect op de indruk van hun aankoop, dan de traditionele marketingtechnieken.
Een meerderheid van de ondervraagden gaf aan dat het efficiënte gebruik van materialen (62%), het gebruik van duurzame materialen (61%) en het zien van de duurzaamheidsreferenties van een merk (56%) bijdragen aan een positieve indruk van hun online aankoop na ontvangst van hun pakket. Tweederde van de consumenten (66%) is van mening dat online modewinkels verantwoordelijk zijn voor de duurzaamheid van hun verpakking.
Als antwoord op de voortdurende groei van e-commerce en de verwachtingen van de consument, heeft Smurfit Kappa haar assortiment duurzame verpakkingen, ontworpen voor de online fashion markt, uitgebreid. Met innovatieve ontwerpmechanismen die zorgen voor een eenvoudige opening en hersluiting bij retouren, biedt het e-commerce fashion portfolio een brede keuze aan flexibele en stijlvolle verpakkingsoplossingen voor goederen in alle soorten en maten. Alle producten zijn monomateriaal – gemaakt van één materiaal – en gemakkelijk recyclebaar en biologisch afbreekbaar. Het portfolio met op papier gebaseerde verpakkingen biedt een verantwoorde keuze voor merken, aangezien het bewustzijn van de consument en de bezorgdheid over verpakkingsafval blijft toenemen.
“De resultaten wijzen op de grote invloed die verpakkingen kunnen hebben op het winkelend publiek en hun aankoopbeslissingen, zowel de kans op merktrouwheid voor bedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid als de mogelijke gevolgen voor bedrijven die dat niet doen“, aldus Berkenbosch.
“We werken samen met onze online fashionklanten om innovatieve duurzame verpakkingsoplossingen te creëren die de juiste pasvorm en vorm hebben voor het artikel, die het product beschermen tijdens het transport, maar die ook een verbinding maken met de consument wanneer het aankomt. Als we het niveau van niet-duurzaam verpakkingsafval willen verminderen, moet iedereen, inclusief merken, consumenten en verpakkingsleveranciers, samenwerken om echte impact te hebben“, concludeert Berkenbosch.