Voor het onderzoek is een diepte-interview afgenomen met 24 mensen die af en toe een biologische aankoop doen in de supermarkt. Doel van het onderzoek was inzicht verkrijgen in de zienswijze van consumenten op het combineren van biologisch vlees en gemak. In de ondervraagde groep werden biologische producten gezien als gewone producten voor gewone gebruiksmomenten. Biologisch vlees werd door deze mensen gekocht vanwege de smaak, een beter dierenwelzijn, vermeende positieve effecten op de eigen gezondheid, natuurlijkheid en milieuvriendelijkheid.
Een kleine helft van de ondervraagden koop biologisch vlees, maar nooit altijd. Als voor biologisch vlees wordt gekozen is dat niet voor speciale momenten. Gehakt wordt door de ondervraagden het vaakst biologisch gekocht.
Tijdwinst en niet hoeven denken
Gemak wordt bij voedingsmiddelen in het algemeen geassocieerd met tijdbesparing voor of tijdens het koken. Minder hoeven na te denken over wat te eten en hoe dat te bereiden, geeft een besparing van denkkracht die men blijkbaar liever aan iets anders besteedt. Tenslotte zijn er ook mensen die vinden dat gemaksproducten niet alleen denkkracht besparen maar ook denkkracht geven. Voor hen zorgen de gemaksproducten voor vernieuwing in het koken. Gemaksproducten worden niet gekocht voor speciale momenten maar voor dagelijks gebruik.
Vlees is van zichzelf niet gemakkelijk
Ook bij vlees is tijdsbesparing het belangrijkste voordeel van gemaksproducten. In tegenstelling tot gemak bij levensmiddelen in het algemeen, dachten weinig tot geen deelnemers aan kant en klaar vlees. Hooguit dacht men aan voorbewerkt vlees dat gesneden, gekruid en/of gemarineerd is. Meer dan bij levensmiddelen in het algemeen wordt gemak bij vlees vertaald naar het voorkomen van mislukkingen en fouten. Vlees is naar de mening van de ondervraagden niet gemakkelijk te bereiden en alle hulp is daarbij welkom. Kip, biefstuk en gehakt zijn de gemakkelijkste vleessoorten volgens de ondervraagden.
Gemak en biologisch: een gewenste combinatie!
Gemak en biologisch zijn goed met elkaar te verenigen volgens de meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek. Het aanbieden van biologische gemaksproducten zou het biologische imago bovendien wat “normaler” maken en wat “minder geitenwollen-sokken, wat hipper en toegankelijker”. Slechts een kwart van de deelnemers vindt de twee onverenigbaar omdat bijvoorbeeld “veel verpakking niet past bij biologisch” en omdat “gemak niet past bij de ambachtelijkheid van biologisch”. Andere ondervraagden gaven weer aan dat ze bij de duurdere gemaksconcepten juiste verwachten dat ze biologische kwaliteitsingrediënten bevatten. Biologisch kan dus als conceptversterker worden opgevat.