Een op de vijf Nederlanders zegt expliciet te letten op duurzaamheidskeurmerken. Duurzaamheidskeurmerken spelen dus een rol bij het winkelen. Vier op de tien Nederlanders heeft beduidend meer vertrouwen in een product als er een voor hen bekend keurmerk op staat. Ook is een kwart van de consumenten bereid om meer te betalen voor een product met een duurzaamheidskeurmerk dan een vergelijkbaar product zonder keurmerk.
Informatie direct bij de hand
Iets minder dan de helft van de Nederlanders (45%) stelt prijs op meer informatie over keurmerken. Bij voorkeur hebben ze die informatie direct bij de hand, als ze aan het winkelen zijn. Een applicatie op een smartphone zou hiervoor een handig hulpmiddel zijn.
Milieu Centraal is de enige organisatie in Nederland die informatie geeft over de duurzaamheidskeurmerken en -logo’s van alle productgroepen. Naast voeding zijn dat onder andere hout, papier, kleding, elektrische apparaten en cosmetica. Actuele informatie over circa 100 duurzaamheidskeurmerken is te vinden op www.milieucentraal.nl/keurmerken. Bij elk keurmerk staat in hoeverre het aandacht besteedt aan dierenwelzijn, sociale en milieuaspecten. Ook heeft Milieu Centraal op een rij gezet of, in welke mate en door wie controle plaatsvindt.
Eén uniform keurmerk?
Maar liefst 70% van de consumenten is voorstander van een uniform duurzaamheidskeurmerk. Milieu Centraal vindt dit een begrijpelijke, maar praktisch moeilijk te realiseren wens. Zo is twee derde van de op Nederlandse producten gevonden duurzaamheidskeurmerken internationaal en dus niet alleen in Nederland van toepassing. Ook is het moeilijk de verschillende aspecten (milieu, fair trade, dierenwelzijn) met elkaar te vergelijken.