Hoewel het vertrouwen in voedselproducten is afgenomen, hebben de meeste Nederlanders hun koopgedrag niet aangepast. Het vertrouwen in de echtheid van de producten, dus of klopt wat op het etiket staat, is vooral laag. In reactie op het DuurzaamheidKompas geeft hoogleraar Voedselauthenticiteit Saskia van Ruth van Wageningen Universiteit aan: “Dat de consument ervan uitgaat dat drie op de tien etiketten niet klopt is opmerkelijk. Samen met de afname in vertrouwen in producten die in supermarkten liggen, is dit een oproep aan partijen om gezamenlijk het consumentenvertrouwen te verhogen”.
In de veiligheid van voedselproducten hebben consumenten meer vertrouwen. Dit is een belangrijke reden voor consumenten om ondanks de recente voedselfraudezaken het eigen koopgedrag niet aan te passen (59%). “Dit soort praktijken speelt volgens mij altijd wel, alleen dit keer is het toevallig aan het licht gekomen”, geeft één van de respondenten als verklaring. Iemand anders geeft aan dat hij niet zou weten hoe het gedrag aan te passen: “Als ik dat zou doen, dan zou ik omkomen van de honger”.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft meer vertrouwen dat de etiketten van onbewerkte producten kloppen dan die van bewerkte producten. De overige consumenten verwachten geen verschil. Ook heeft de helft er meer vertrouwen in dat de etiketten van producten van lokale winkels kloppen dan die van supermarkten. De meeste Nederlanders denken dat de mate waarin de informatie op het etiket klopt niet anders is voor dure dan voor goedkope producten. Ook tussen A-merken en andere merken verwachten zij geen verschil.
Hoewel tweederde van de Nederlanders er vanuit gaat dat een keurmerk nooit 100% garantie biedt dat een voedselproduct in orde is, heeft eenderde van de consumenten meer vertrouwen in een product met een keurmerk dan in een product zonder een keurmerk. De keurmerken waarin consumenten het meeste vertrouwen hebben zijn Max Havelaar/Fairtrade (60%), EKO Keurmerk (39%) en het Ik Kies Bewust Keurmerk (36%).
Om het vertrouwen in voedsel te vergroten, verwachten consumenten meer transparantie van bedrijven. Zes op de tien Nederlanders zijn van mening dat voedselproducenten meer aandacht aan duurzaamheid dienen te geven. Volgens de Nederlandse consument zijn zowel het bedrijfsleven als de overheid aan zet om het vertrouwen in voedsel te blijven borgen.