Meer dan de helft (63%) van de Nederlandse consumenten vindt dat er een keurmerk moet komen voor producten die een duurzaam logistiek proces hebben gehad. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Descartes, marktleider op het gebied van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. Een grote meerderheid van de consumenten vindt dat de overheid een belangrijk rol moet spelen om duurzame initiatieven binnen de logistiek te stimuleren. 60 procent is zelfs van mening dat overheden bedrijven mogen dwingen om hieraan te werken.
Bedrijven verantwoordelijk voor verduurzamen logistiek
Ook bedrijven hebben volgens consumenten een grote verantwoordelijkheid om de logistiek te verduurzamen. Driekwart (72%) van de Nederlanders vindt dat bedrijven flink moeten investeren in duurzaam vervoer, zoals elektrische vrachtwagens of fietsbezorgers. Daarnaast vindt bijna twee derde (62%) dat producenten en winkels meer inzicht moeten bieden in waar producten en onderdelen van producten vandaan komen. Hiermee kunnen ze consumenten helpen om bewustere keuzes te maken bij het bestellen van producten.
“Consumenten eisen steeds meer van bedrijven als het gaat om duurzaamheid”, vertelt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Een keurmerk zou een mooi middel zijn om hen meer inzicht te geven. Net zoals je in de supermarkt de keuze hebt om producten met een Beter Leven keurmerk te kopen, kan je online kiezen voor producten die op een duurzame manier zijn vervoerd. Bijvoorbeeld via elektrische vrachtwagens, elektrische schepen of fietsbezorgers. Investeren in dit soort vervoermiddelen eist van bedrijven een nieuwe manier van denken en inrichten van processen. Fietsbezorgers kunnen bijvoorbeeld andere routes nemen en elektrische voertuigen moeten af en toe kunnen opladen. Door gebruik te maken van passende software, kan hier rekening mee worden gehouden in de rittenplanning.”
Over het onderzoek
De infographic ‘Consumentenverwachting over bezorging online aankopen’ is gebaseerd op een kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van softwareleverancier voor de logistiek Descartes. In de zomer van 2019 hebben 1.032 Nederlanders een enquête ingevuld waarin vragen werden gesteld over de levertijd en bezorgkosten rondom het leveren van online bestellingen.