Volgens een onderzoek van het LEI, dat afgelopen week naar buiten werd gebracht, staan consumenten positief tegenover bio in de supermarkt.
De toenemende beschikbaarheid van gemaksproducten draagt ertoe bij dat biologisch een hipper imago krijgt. Whole Earth startte in januari in Nederland met een luxe lijn biologische producten. Ook op de BioVak, de jaarlijkse vakbeurs van de biologische sector, werd de economische terugval vooral als een kans gezien.
De media daarentegen lijken te anticiperen op teruggang. “Afzet biologische groente voelt gevolgen recessie”, kopte het AGD onlangs.
In het artikel blijkt dat het enigszins meevalt. Het gaat vooral om Engeland, en alleen om versproducten. Handelsbedrijf EOSTA stelt in het artikel dat niet zozeer de consument terughoudender is, maar vooral de handel en supermarkten. “Supermarkten denken dat biologisch wel zal teruglopen. Dat is lastig, want we proberen het tij te keren”, aldus een woordvoerder van EOSTA.
Marketingbureaus doen hun best om olie op het vuur te gooien. In Engeland voorspelde marktonderzoeksbureau Mint dat 50% van de bio-consumenten minder zou gaan kopen. Daar blijkt in Schotland echter helemaal niets van. Schotse winkeliers zeggen dat hun omzet prima op peil blijft, en wijten dit mede aan de lokale herkomst van hun producten. In Engeland toonde het laatste kwartaal van 2008 nog gewoon een stijging van 15%, volgens Angela Schop, directeur van Royal Wessanen.
In Denemarken is afgelopen jaar zowel de omzet als het biologisch areaal gestegen tot recordhoogte. Vooral de specialiteiten deden het daar goed, zoals geitenmelk en bio-eenden. In Nederland worden de cijfers van de biologische sector bekendgemaakt op 15 april, bij het jaarlijkse Bio-Congres, in de Bio-Monitor. Het CBL verwacht dat de omzet van biologisch over 2008 een groei tussen de 10% en 15% zal laten zien.