Hoewel het aantal consumenten dat altijd of soms duurzame producten koopt gelijk is gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, is de gemiddelde besteding per consument na een dip in 2010 dit jaar weer toegenomen. Zes op de tien klanten heeft altijd of soms duurzame producten in het winkelmandje liggen. Deze consumenten geven aan dat zij van elke 100 euro die ze in de supermarkt uitgeven gemiddeld 13,28 euro aan duurzame producten besteden. Dat is ruim twintig procent meer dan in 2010.
Deloitte denkt dat het potentieel van duurzame producten nog niet is uitgeput. Hoewel de prijs een belangrijk aspect blijft, speelt ook zichtbaarheid en herkenbaarheid van duurzame producten een grote rol. Veel consumenten die zelden of nooit duurzame producten kopen, geven namelijk aan dat zij er eenvoudig niet op letten (74%), of het verschil niet weten (47%). “Steeds meer producenten werken met specifieke duurzaamheidsstandaarden die minimumeisen stellen voor bijvoorbeeld dierenwelzijn, belasting van het milieu en arbeidsomstandigheden, maar laten dit niet duidelijk zien”, vertelt Anneke Sipkens, specialist duurzaamheid bij Deloitte. “Als dit bijvoorbeeld op de verpakking duidelijker gecommuniceerd wordt, zal een fors grotere groep consumenten een duurzame variant kiezen.”
De grens tussen traditionele en duurzame producten wordt vager door de toenemende aandacht voor duurzaamheid van de grote producenten en retailers. Sipkens: “Het is belangrijk om kritisch te blijven. Een product moet immers aan de juiste standaarden voldoen om als duurzaam aangemerkt te worden. Desondanks biedt de groeiende focus op het productieproces goede kansen om duurzaamheid van trend tot norm te maken.”
Over het ‘Consumentenonderzoek 2011’
Het ‘Consumentenonderzoek 2011’ is onderdeel van het rapport ‘Bedrijfsvergelijking 2011 Levensmiddelendetailhandel’. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2600 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met behulp van Flycatcher Internet Research.
Het rapport ‘Bedrijfsvergelijking 2011 Levensmiddelendetailhandel’ bevat tevens een tweede onderzoek dat als doel heeft de autonome ontwikkeling van zelfstandige ondernemers in de levensmiddelendetailhandel inzichtelijk te maken en tevens een overzicht te bieden van de verwachtingen van de zelfstandige supermarktondernemers voor de toekomst. Het complete rapport zal tijdens de Foodretaildag op 13 september 2011 te Zeist gepresenteerd worden.