Nu ben ik geen ‘captain of industry’ en toch voelde ik me als president-directeur van NS — nota bene een staatsbedrijf — aangesproken door de uitspraken van minister-president Mark Rutte. Bedrijven zouden ‘tranen huilen op Spitsbergen’ en ‘zelf helemaal geen concrete plannen hebben voor duurzaamheid’ (FD 17 mei).
Uitgedaagd voelde ik me ook. Want wie concrete plannen wil om de klimaatafspraken te halen, vindt mij aan zijn zijde. En Freddy Velthuizen, die namens NS deelnam aan de klimaatreis naar Spitsbergen. Ook geen captain, want Freddy is machinist. Hij bedacht een manier om energiezuinig te rijden op het spoor en daarmee kunnen we zo’n 10% zuiniger rijden op een jaarlijks verbruik dat zo groot is als dat van heel Amsterdam. Daar bleef het niet bij. We bedachten dat we al onze elektrische treinen ook op windenergie konden laten rijden. Daarvoor sloten we een uniek partnerschap af met Eneco.
Na de energietransitie is een mobiliteitstransitie nodig. De manier waarop wij ons vervoer regelen is de grootste bron van vervuiling. We realiseren ons te weinig dat hier de sleutel ligt voor meer duurzaamheid; bij de consument.
Ook daarvoor hebben we een plan gemaakt, dit keer samen met alle mobiliteitspartners in Nederland. Van de fietsersbond tot en met de ANWB. Met dit plan kunnen we de groei in mobiliteit mogelijk maken én binnen de norm van 2 graden opwarming blijven. Dat plan ligt bij de informateur. Met concrete projecten voor duurzame verbindingen zoals light rail in de Randstad of efficiëntere spanning op de bovenleiding.
Samenwerking is de sleutel om werk te maken van duurzaamheid. Het gaat niet om de vraag wat de overheid doet, of het bedrijfsleven. Het gaat erom dat we het samen doen, van machinist tot minister-president. Spitsbergen laat zien dat de uitdaging die voor ons ligt zo’n ijzingwekkende omvang heeft dat we samen in actie moeten komen. Daarbij kan de regering rekenen op het Nederlandse bedrijfsleven, met duurzame koplopers zoals Unilever, DSM en NS.
Roger van Boxtel, CEO Nederlandse Spoorwegen (NS)
(eerder geplubliceerd in Financieel Dagblad)