Voor de meeste bedrijven is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) anno 2017 een vanzelfsprekendheid. Het gaat er niet meer om of je aan MVO doet, maar welke keuzen je maakt, passend bij je bedrijfsvoering en het merk dat je wil zijn. De term purposeful ondernemen klinkt steeds meer: wie wil je zijn en wat wil je voor de gemeenschap betekenen? Bedrijven die purposeful bezig zijn, worden er intussen zelf ook beter van, hun imago wordt versterkt en hun medewerkers zijn gelukkiger in hun baan. De crisis die in 2008 begon met het bankenschandaal heeft het belang van maatschappelijk bewust ondernemen versterkt.
Wat geldt voor grote bedrijven, is nog niet vanzelfsprekend voor zelfstandige professionals. Van de ongeveer 1 miljoen zelfstandigen is maar een zeer klein percentage maatschappelijk bewust aan het ondernemen. En een nog kleiner percentage komt daar ook echt voor uit. Hier liggen dus een paar mooie kansen: allereerst moeten alle zelfstandigen die wel maatschappelijk bewust ondernemen dit actiever communiceren. Dat versterkt niet alleen hun imago naar opdrachtgevers, het zet ook de groep die nu nog niets doet aan het denken. En die groep moet worden gestimuleerd om eens wat eerste stappen te zetten: misschien wat vaker kiezen voor het openbaar vervoer, minder printen, een duurzame bank kiezen, enzovoort. De eerste stappen zijn gemakkelijk gemaakt. Ze zijn niet groot, maar als 1 miljoen zelfstandigen dit doen heeft het toch een grote impact.
Precies om deze redenen heb ik in september 2016 met negen andere ondernemers de MVO beweging Happy Planet Professionals opgericht. Ruim 70 ondernemers hebben zich aangesloten. Zij gaan hun MVO activiteiten op hun website zetten en elkaar stimuleren om jaarlijks een volgende stap te zetten.
Wil jij ook met MVO aan de slag of doe je dat al? Sluit je dan aan bij Happy Planet Professionals en help de beweging groter te maken.
Hans Snel, Nectar Marketing