Vorig jaar kochten we in Nederland voor 22,5 miljard euro online. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor die vorige week uitkwam. Hiermee vertegenwoordigt de e-commercesector 24 procent van de retailomzet. De groei in online shoppen zet daarmee onverminderd door. Een grote speler zijn, gaat ook samen met meer verantwoordelijkheid én met grotere uitdagingen. Zo is duurzaamheid prominent op de agenda van de online retail komen te staan.
Bedrijven spelen goed in op het onderwerp en gebruiken het als een business opportunity, waarin geld verdienen vaak hand in hand gaat met creativiteit, samenwerking en natuurlijk een verantwoorde wijze van bedrijfsvoering. Denk maar eens aan bol.com, dat onlangs twee-uursleveringen heeft geïntroduceerd, maar dan natuurlijk wel op fiets. En wat te denken van Wehkamp, dat al in twaalf steden in Nederland pakjes op de fiets bezorgt. Of Coolblue, dat sinds kort een nieuwe verpakkingsmachine heeft neergezet waarmee bestellingen zo efficiënt mogelijk kunnen worden verpakt.
Ultieme kans
Duurzaamheid, en misschien moet ik wel zeggen het ‘circulaire gedachtengoed’ is een ultieme kans om je als bedrijf te onderscheiden en past volledig in het plaatje van de e-commerce sector, als snelle en innovatieve sector. Daar kunnen we nog heel wat stappen zetten. Zo lang het verdienmodel van de retail bestaat uit een toenemende verkoop van producten – het verleiden van consumenten om zoveel mogelijk te kopen, tegen zo laag mogelijke prijs – zal de grote impact uitblijven. Naar mijn idee ligt hier de grootste uitdaging voor de toekomst.
Een economie die draait op gebruik in plaats van bezit vraagt een grote omslag. En dit zal juist de kracht van deze innovatieve sector worden. Want als e-commerce staat wij tussen de producent en in direct contact met de consument. Dat maakt ons heel goed in staat om een nieuwe manier ‘verkopen’ te faciliteren en daar een interessant businessmodel aan te hangen.
Eerste projecten
We zien inmiddels al kleine initiatieven van de grond komen, die wij als Thuiswinkel.org faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan de inname van oude goederen, zoals elektronica of kleding. Waarbij er een stroom gerecycled wordt, een stroom bij de producent terug komt en een stroom via het platform weer verkocht wordt als tweedehands producten. Of bijvoorbeeld in het helpen van consumenten om ‘duurzame’ keuzes te maken. Hoe goed zou het zijn wanneer je als consument kan filteren op een ‘duurzaam’ kledingstuk, zodat je geholpen wordt om een verantwoorde keuze te maken.
Terwijl we werken aan circulaire businessmodellen, zijn we ook bezig om de bestaande processen verduurzamen, waarbij bedrijven zo efficiënt mogelijk omgaan met de bestaande grondstoffen en capaciteit. Alles wat je dan nu al kunt besparen, scheelt immers enorm voor de maatregelen die we in de toekomst nog moeten nemen. Daarom hebben wij als Thuiswinkel.org het initiatief Bewust Bezorgd’ gelanceerd, waarmee we webwinkels een concrete tool in handen hebben gegeven om de CO2-impact van hun logistieke operatie in kaart te brengen. Als je dit weet, weet je ook hoe je kunt besparen in je pakketbezorging. Inzicht in de uitstoot, zal de vraag van de retail naar duurzame logistieke oplossingen doen vergroten en weer extra druk zetten op logistieke dienstverleners om deze vraag te faciliteren. Samenwerking is hierin de sleutel.
Op naar versnelling
Uiteindelijk is de consument voor de retail leidend. Als de consument massaal zou vragen om duurzaamheid, had de wereld er al anders uitgezien. Helaas blijven we met elkaar zoeken naar koopjes, willen we elk half jaar weer iets nieuws en hebben we nog weinig problemen met het weggooien van onze troep.
Maar mocht je duurzaamheid nog steeds zien als een ‘moetje’ dan heb je het volgens mij nog niet helemaal begrepen. De kansen liggen voor het oprapen. Misschien nog niet direct in het circulaire gedachtengoed, want dat vereist een gedragsverandering van de burger en intensieve ketensamenwerking, maar dan wel in het efficiënter inzetten van bestaande grondstoffen en capaciteit, het hergebruik van afval of het helpen van consumenten om duurzame keuzes te maken. Bij Thuiswinkel.org werken wij elke dag hard aan het versnellen van deze processen.
Margreeth Pape, Duurzaamheidsmanager Thuiswinkel.org