Tweederde van de werknemers krijgt geen fietsvergoeding van de werkgever. Met name in de commerciële sector krijgen werkenden vaak geen vergoeding. Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder 600 werkenden die met de fiets naar hun werk komen. 27% van alle werkenden pakt de fiets naar het werk, toont het onderzoek aan dat in totaal onder 2200 werkenden is afgenomen.

De helft kan via de werkgever niet sparen voor een fiscaal voordelige fiets. Ook hier valt het verschil tussen de publieke en private sector op: bij de overheid en in het onderwijs kan men vaker voor een fiets sparen dan in de private sector.

Duurzaamheid

‘Bedrijven hebben de mond vol over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar de meest duurzame vorm van vervoer, de fiets, heeft het nakijken. Wie fietst naar het werk, draait doorgaans zelf voor de kosten op. Vreemd, want een fiets kost ook geld. Zeker de elektrische fiets is duur, ook in onderhoud,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Voordelen fiets

Fietsen is gezond, reduceert stress, bespaart CO2 en voorkomt overgewicht, blijkt uit diverse onderzoeken. ‘Miljoenen werkenden hebben een zittend beroep. Ook beroepen die van oudsher veel lichamelijke inspanning kostten, zijn steeds meer geautomatiseerd. Mooi nieuws voor werkenden, maar het betekent anderzijds dat er minder wordt bewogen,’ stelt Fortuin.

Cao-onderhandelingen

De reiskostenvergoeding voor fietsers is een belangrijk speerpunt in de cao-onderhandelingen voor CNV. Ook zet het CNV in op voordelig sparen voor de fiets. Fortuin: ‘Hier is genoeg fiscale ruimte voor. Bedrijven moeten daar meer gebruik van maken. Zeker nu Nederland steeds meer vastloopt in files, de stress op de werkvloer toeneemt en meer mensen een zittend beroep hebben. Fietsen is eigenlijk goed voor alles.’