Brekr gaat leer van bankstellen van de kringloopwinkels Aktief in de Achterhoek gebruiken voor speciale zadels op de elektrische brommers. Jaarlijks blijven in Nederland ruim 40.000 leren banken tevergeefs bij de kringloop wachten op een tweede leven. In het ergste geval belanden ze zelfs bij het grofvuil. Zonde, want het leer van deze banken is vaak nog goed, vinden Brekr en Aktief.
De productie van een nieuw leren bankstel betekent 90 kilogram uitstoot CO2, weet Gerry Berndsen, directeur van kringloopbedrijf Aktief. Een groot deel van die leren meubelen krijgt geen tweede leven en blijft staan bij de kringloop. “We krijgen jaarlijks veel leren bankstellen en fauteuils binnen. In de ideale situatie verkopen we deze natuurlijk weer, maar in praktijk blijkt zo’n 70 procent daarvoor niet geschikt.”
Zadels met karakter
Brekr, de producent van elektrische brommers in de Achterhoek, gaat nu het leer gebruiken voor de productie van speciale zadels, die klanten kunnen bestellen in plaats van het gewone zadel. Het leer wordt bij de kringloop voorzichtig uit de bank gesneden om vervolgens door zadelmaker Marcel Molenaar van Miller Kustom Upholstery vermaakt te worden tot zadel. Marcel werkt al jaren met leer, toch heeft tweedehands leer zijn werkplaats nog niet vaak bereikt: “De meeste mensen kiezen voor nieuw leer, terwijl gebruikt leer niet van mindere kwaliteit is. In tegenstelling: het behoudt zijn sterkte en straalt karakter uit.” Dat het leer zijn sterkte behoudt, garandeert Brekr ook. De zadels van tweedehands leer vallen onder dezelfde garantieperiode als de standaard zadels.
Brekr x Aktief
Niels Willems, één van de oprichters van Brekr, is trots op de samenwerking met Aktief. Brekr ontwikkelt en bouwt de elektrische brommer: de Brekr model B. “Gebruikt leer is uniek. Het geeft het zadel een uitstraling die je met nieuw leer nooit kun creëren.” Standaard biedt Brekr een zwart of bruin kunstlederen zadel aan, maar vanaf nu zijn de mogelijkheden eindeloos. Willems hoopt op meer van dit soort samenwerkingen om circulariteit te bevorderen en daarmee Brekr als merk verder te ontwikkelen, want dat is nooit ‘klaar’ als het aan hem ligt.