Producenten van chocolade investeren ruim één miljard dollar in programma’s voor het verduurzamen van de cacaoketen. De bedrijven geven echter in beperkte mate inzicht in het resultaat van hun investeringen. “De ondernemingen zullen verder moeten gaan dan melding maken van het feit dat zij alleen duurzame palmolie gebruiken”, zegt Jerwin Tholen van KPMG Sustainability.
Tholen: “De consument wordt steeds kritischer als het om duurzaam ondernemen gaat en gebruikt de sociale media in toenemende mate om zijn zorgen kenbaar te maken. De druk op de sector om te laten zien welke voortgang zij boekt als het gaat om de inzet van land, arbeid en water neemt dan ook toe. Dat blijkt uit het rapport ‘A taste of the future’ van KPMG naar de ontwikkelingen en trends in de wereldwijde chocolade-industrie.
Als de investeringen van de bedrijven in de programma’s voldoende effectief zijn, betekent dit dat er uiteindelijk meer cacaobonen op de markt zullen komen. “Op de lange termijn kan dit leiden tot een lagere cacaoprijs en daarmee tot een lager inkomen voor boeren”, constateert Jerwin Tholen van KPMG Sustainability. Tholen: “Dat is dus een lastig dilemma. Overigens is het nog niet aangetoond dat de programma’s ook echt werken. Bedrijven worden door overheden en NGO’s dan ook steeds vaker gevraagd om openheid te geven over de impact van hun investeringen op de sector. Door meer openheid te geven, kan de sector als geheel beter inspelen op ontwikkelingen op langere termijn.”
Tholen stelt vast dat er voor de bedrijven in de sector veel op het spel staat. Tholen: “In 2014 zal de wereldwijde cacao-industrie een omzet bereiken van 117 miljard dollar. Sommige opkomende markten, zoals Brazilië, India en Nigeria hebben in de afgelopen 7 jaar een omzetgroei laten zien van meer dan 100%. Juist in deze landen is de cacaoproductie ook langzaam aan het groeien. Momenteel komt het grootse deel van de cacaobonen uit West-Afrika. De sector kampt er met grote demografische problemen, doordat de boerenpopulatie is verouderd en de productie van andere producten, zoals palmolie en rubber, aantrekkelijk is geworden. Steeds meer jongeren in Ghana en Ivoorkust hebben het boerenleven dan ook vaarwel gezegd, waardoor de cacaoproductie in gevaar komt. Daarom zijn de bedrijven op zoek naar manieren om de productie van cacao weer aantrekkelijk te maken. Een belangrijke steun is daarbij de cacaoprijs, een prijs die de afgelopen jaren flink is gestegen. Hierdoor is het beroep van cacaoboer weer aantrekkelijk geworden.”
KPMG constateert dat informatie over producten in de toekomst steeds gemakkelijker toegankelijk wordt. Tholen: “Apps, zoals QuestionMark, geven consumenten inzicht in het duurzaamheidsprofiel van producten. Bovendien heeft aan het begin van de keten ook een digitale revolutie plaatsgevonden. Inmiddels beschikt 70% van de inwoners van West-Afrika over een mobiele telefoon. Bedrijven spelen op deze ontwikkeling in door gegevens over de oogst te verzamelen via programma’s zoals CocoaLink. Deze toenemende transparantie zal de cacaoketen drastisch veranderen.”
Het rapport gaat ook in op de gevolgen van het gebruik van chocolade voor de gezondheid. Tholen: “Obesitas en diabetes worden weliswaar gezien als welvaartsziektes, maar ook in opkomende landen komen deze ziektes steeds meer voor. In Mexico lijdt inmiddels 70% van alle volwassenen aan overgewicht. Het is dan ook een goede ontwikkeling dat de bedrijven investeren in het gebruik van andere ingrediënten en het ontwikkelen van nieuwe, gezondere cacaovariëteiten. De gevolgen van de invoering van mogelijke nieuwe wet- en regelgeving voor het gebruik van vetten, suiker en zout kan voor ondernemingen zeer ingrijpend zijn, zeker voor bedrijven in de chocolade-industrie.”