Ceo’s zijn in toenemende mate bezig met zingeving, maar de markt eist keiharde knaken. Zo kreeg Unilever-topman Paul Polman vorige week te horen dat de resultaten beter moeten, wil de levensmiddelengigant niet worden opgeslokt. Toch blijven de directeuren van bijvoorbeeld Transavia en Blauwhoed hun bedrijf bewust ‘zacht’ aansturen. Dat schrijft het AD.

Bij zijn aantreden kondigde Unilever-topman Paul Polman meteen aan dat hij de kwartaalresultaten wil afschaffen. Hij verlegde de focus naar de lange termijn en maakte van duurzaamheid een speerpunt. Ook voor de directeuren van Transavia en Blauwhoed is winst de uitkomst van werk en geen doel op zichzelf. Zij sturen hun organisatie bewust op een ‘zachtere’ manier aan, voorbij de waan van de dag en met veel meer oog voor de maatschappelijke waarden van het concern.

Zingeving

Zij staan daarin niet alleen. Inspirerend leiderschap staat bij een groeiend aantal directeuren boven aan het prioriteitenlijstje, zo wijst een grootschalig onderzoek uit van Business Leaders, een netwerkclub voor ceo’s. ,,De tijd van dominante managers die worden gedreven door financiële motieven laten we langzaam achter ons. Bedrijven worden in toenemende mate geleid door directeuren die zingeving willen halen uit wat zij doen en hun medewerkers willen inspireren”, constateert Joël aan ’t Goor, directeur van Business Leaders. 60 procent van de ondervraagde directeuren zegt te willen inspireren. Een kwart wil zich dit jaar meer verdiepen in mindfulness en meditatie.

Lees het volledige artikel