Beide organisaties willen mensen en gemeenschappen over de hele wereld helpen die zijn getroffen door natuurrampen, gewapende conflicten of andere sociale, politieke en economische gebeurtenissen. Dit is noodzakelijk nu het aantal wereldwijde rampen toeneemt en de vraag naar snelle informatievoorziening stijgt. Met BT’s hulp kunnen de Emergeny Response Units (ERU’s) van het Rode Kruis sneller en adequater reageren, binnen 24 of 48 uur ter plaatse zijn en binnen een uur communicatievoorzieningen opzetten.
Voor de eigen medewerkers zet BT samen met de IT- en telecommunicatieafdeling van het Rode Kruis vrijwilligersactiviteiten en een trainingsprogramma op. Ook worden BT’s eigen ‘Disaster Emergency Committee’ en het ‘BT Emergency Response and Civil Resilience Team’ ingezet. Dit team stelde al eerder apparatuur voor satelliettelefonie en medewerkers beschikbaar in rampengebieden in Pakistan, Sri Lanka en Indonesië. De samenwerking met het Rode Kruis maakt het mogelijk om van elkaar te leren en technische kennis te delen, zodat een effectievere respons op rampen mogelijk wordt.
In 2006 bood het Britse Rode Kruis hulp bij 16 rampen, waaronder de aardbeving in Java, de hongersnood in Kenia, Ethiopië en Somalië, de overstromingen in Roemenië, Bulgarije en Servië, de modderstromen in de Filippijnen en de crisis in het Midden-Oosten.