Het bedrijf wil in de periode tot en met 2012 op vijf thema’s enorme slagen maken:
1) Energie – De netto uitstoot van emissies tot nul verminderen doormiddel van: verminderen van het energieverbruik met 25%; opwekken van een grote hoeveelheid duurzame energie; 50% biodiesel in al haar voertuigen toepassen; zoveel mogelijk lokaal voedsel produceren; wanneer verdere reductie echter niet meer kan de overige emissieuitstoot compenseren met ingekochte koolstofcredits.
2) Afval – De hoeveelheid afval tot nul reduceren doormiddel van: Reductie van verpakkingen met 25%; voedselresten gaan gebruiken om bio-energie te maken i.p.v. als afval te dumpen; alleen nog maar verpakkingsmateriaal te gebruiken van duurzame of recyclebare bronnen (o.a. glas, metaal & biologisch plastic); alternatieven voor het dumpen van kleding te vinden in de vormen van hergebruik, compostering en recycling.
3) Grondstoffen – gebruik van de meest duurzame grondstoffen doormiddel van: Alleen nog maar gebruik van FSC hout in alle materialen, inclusief meubilair, boeken, kaarten, verpakkingen, catalogi, keukenpapier, wc-papier en print/kopieerpapieer; alleen nog maar scharrelvlees & eieren te verkopen; alleen vis te verkopen met Marine Stewardship Council (MSC) keurmerk; recyclebaar plastic te gebruiken i.p.v. op aardolie gebaseerde producten om flessen en polyester voor kleding te maken; Het verdriedubbelen van de verkoop van biologisch voedsel; vermindering van het waterverbruik met 20% in de winkelketen en in samenwerking met leveranciers het waterverbruik tijdens de groei, productie en fabricage verminderen.
4) Sociaal – Het leven verbeteren van duizenden mensen doormiddel van: Leiderschap op het gebied van progressieve regelgeving voor arbeid in de leveringsketen; de belangrijkste kledinglijnen produceren met behulp van 100% fairtrade katoen, aan het einde van 2007 komt dit neer op 20 miljoen kledingstukken; voortbouwen op het succes van fairtrade koffie en thee door fairtrade bananen, jam em suiker aan te bieden en een keten van fairtrade suikerriet en cacaoboeren op te starten; meer daklozen en gehandicapten mensen aan een baan helpen via speciale marks & start programma’s.
5) Gezond eten – Duizenden klanten helpen om hun leven gezonder en beter te maken doormiddel van: Het inhuren van 1500 eetassistenten in de winkels en voedseltraining van de stichting voor Britse Gezondheid te geven aan alle staf in de voedselketen; De verkoop van speciaal nutritioneel gebalanceerd voedsel verhogen van 30% naar 50%; verscherpen van doelstellingen om de hoeveelheid zout te verminderen; artificiële kleurstoffen vervangen met natuurlijke kleurstoffen.