Nog geen jaar geleden was Albert Heijn nog een statussymbool: wie er boodschappen deed, kon zich relatief dure spullen veroorloven, ging voor kwaliteit en een grotere keus. Ahold was -Neerlandsch trots’: opgeklauterd als een klein kruideniertje tot een topbedrijf met alleen maar succes.
Maar nu is de sfeer omgeslagen. Als dominostenen viel de ene affaire op de andere bij moederbedrijf Ahold: fraude, nog meer fraude, uitstel van de cijfers, nog meer uitstel, rechtszaken in Zuid-Amerika en in de VS, aankondiging van ontslagen en als klap op de vuurpijl de bekendmaking van een miljoenensalaris voor de nieuwe topman van het noodleidende supermarktconcern.
Mensen denken nu dat de hogere prijs bij Albert Heijn er is om het om het salaris van Ahold-topman Moberg mee te betalen. Ze zijn nu verontwaardigd. Overal steken acties de kop op Albert Heijn te boycotten, om het moederbedrijf een lesje te leren.
Volgens Rob van Tilburg, hoofd adviesgroep duurzaam ondernemen bij het adviesbureau DHV, kunnen dit soort acties veel invloed hebben op een bedrijf zoals Ahold. Hij heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar 17 conflicten tussen ondernemingen en belangenorganisatie, waaronder Koninklijke/Shell en de Brent Spar, lingeriefabrikant Triumph in het dictatoriale Birma en Ikea in verband met kinderarbeid. ,,Bedrijven die in direct contact staan met de consument zijn het meest kwetsbaar voor acties van maatschappelijke groepen. De publieke opinie speelt daar een grote rol, waardoor bedrijven de kritiek niet schouderophalend naast zich neer kunnen leggen.”
Bedrijven die geen zaken doen met particulieren, staan niet zo in de schijnwerpers en kunnen protesten makkelijker weerstaan, zo bleek uit het onderzoek. Van Tilburg wijst op het maritieme bedrijf IHC Caland dat ondanks grote protesten van mensenrechtenorganisaties nog steeds weigert zich terug te trekken uit Birma. ,,Het bedrijf is voor het krijgen van opdrachten niet afhankelijk van de consument.”
Directeur Annick Boyen van pr-bureau Weber Shandwick denkt dat de kracht van de consumentenacties sterk afhangen van de reactie van Ahold zelf. ,,Het bedrijf wordt nu gezien als een arrogant concern, dat niet wil luisteren naar de klant. Als Ahold aangeeft dat het luistert, maatregelen zal treffen ten aanzien van het beloningsbeleid, en de communicatie verbetert, dan kan het protest wegebben. Het is uiteindelijk ook de vraag of consumenten Albert Heijn willen boycotten: ze treffen er eerder hun buurman mee die bij de supermarkt werkt, dan Moberg die toch al heeft aangegeven dat hij zijn loon niet zal matigen.’