Met Black Friday, Sinterklaas en kerst in aantocht is de piekperiode voor webwinkels in volle gang. De groei van online winkelen zorgt jaarlijks voor circa 85 miljoen kilo eenmalig gebruikte kartonnen en plastic verpakkingsmaterialen. Als alternatief voor deze groeiende afvalberg neemt BOXO vandaag officieel BOXO Return in gebruik, het universele retoursysteem voor herbruikbare verzendverpakkingen in Nederland. Paardekooper en Moonen Packaging zijn de eerste grote verpakkingsbedrijven die gebruik maken van het universele systeem.

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat 7 op de 10 consumenten zo min mogelijk verpakkingsmateriaal willen ontvangen. Webwinkels die gekoppeld zijn met BOXO Return bieden consumenten de optie voor een herbruikbare verzendverpakking tijdens het bestelproces wanneer inleverpunten nabij zijn. Bij het retoursysteem staat de behoefte van de consument centraal. BOXO werkt hiervoor intensief samen met verpakkingsbedrijven en webwinkels.

Na het ontvangen van je bestelling kan je de verpakking inleveren bij een van de inleverpunten of gebruiken als retourverpakking. Hierna wordt direct statiegeld uitgekeerd en verpakkingen opnieuw gebruikt door webwinkels.

Samenwerking Paardekooper & Moonen Packaging

Vanuit haar missie om herbruikbare verzendverpakkingen de norm te maken zoekt BOXO actief de samenwerking met verpakkingsbedrijven. Onlangs zijn Paardekooper en Moonen Packaging aangehaakt. Deze koplopers in de verpakkingsmarkt bieden klanten nu herbruikbare verzendverpakkingen aan die retour komen via BOXO Return.

Lucas Hullegie, oprichter van BOXO over deze samenwerking: “Met BOXO bouwen we de infrastructuur voor herbruikbare verzendverpakkingen in Nederland. De transitie naar circulaire verpakkingen kan alleen als we samenwerken met alle ketenpartners. Samen met verpakkingsbedrijven, verzendplatforms en webwinkels houden we inleveren overzichtelijk voor consumenten en bieden we webwinkels herbruikbare verzendverpakkingen die aansluiten bij hun verpakkingseisen.”

Elske Schotte, Group Manager Circulair bij Paardekooper is blij met de samenwerking: “De overstap naar herbruikbare verzendverpakking is een reis voor ons hele bedrijf. Onderzoeken tonen aan dat consumenten klaar zijn voor herbruikbare verzendverpakkingen. Dankzij de samenwerking met BOXO bieden we onze klanten aan om passende herbruikbare verpakkingen te ontwikkelen en samen de stap naar herbruikbaar te maken”.

Dian van der Looij, Product Innovation Manager bij Moonen Packaging over de samenwerking met BOXO: “Wij geloven dat herbruikbare verzendverpakkingen de toekomst zijn.” Samen met BOXO bieden wij onze klanten de mogelijkheid om aan te haken en te starten met verzenden in herbruikbare verpakkingen”.

Tot 90% minder CO2 uitstoot

Herbruikbare verzendverpakkingen zijn duurzamer dan gerecyclede kartonnen dozen. Karton en papier recyclen is enorm energie-intensief en papiervezels kunnen slechts 5 keer worden hergebruikt. Voor elke gerecyclede kartonnen doos moeten nieuwe vezels toegevoegd worden, hiervoor worden bomen gekapt. Onderzoek van Fashion for Good toont aan dat herbruikbare verzendverpakkingen tot 90% lagere CO2 eq uitstoot dan gerecyclede kartonnen dozen.

Foto: Joris van Gennip