Bouwinvest wordt uiterlijk in 2045 ‘Paris Proof’: dit betekent dat de vastgoedportefeuilles CO2-neutraal en zeer energie-efficiënt worden gemaakt. Samen met INNAX ontwikkelt Bouwinvest routekaarten voor de Nederlandse vastgoedfondsen. Betrouwbare vastgoeddata om onderbouwde beslissingen te nemen zijn hiervoor essentieel. Data staan dan ook centraal in de Paris Proof routekaarten. Het innovatiemagazine Firestarters ging in gesprek met Micha Reusen, Head of Sustainability and Innovation bij Bouwinvest, en Joop van der Voort, Commercial Director bij INNAX.
Routekaarten
Als institutionele belegger is Bouwinvest op zoek naar een stabiel langetermijnrendement voor zijn aandeelhouders. Klimaatverandering is één van de grootste lange termijn risico’s voor de vastgoedsector, omdat gebouwen 30-40% van de wereldwijde CO2 uitstoten. Met routekaarten anticipeert Bouwinvest hierop. Micha: ‘’Vijfentwintig jaar is een lange periode en we moeten weten hoe we de gebouwen zo slim mogelijk Paris Proof maken. We hebben zowel een maatschappelijke als een financiële verantwoordelijkheid en door een bijdrage te leveren aan een duurzamer milieu, genereren we maatschappelijke én financiële waarde. De routekaarten gaan ons helpen bij het navigeren door de komende decennia. We zien dat een routekaart een gids is die ons in staat stelt om de touwtjes in handen te houden en voor onszelf te beslissen wanneer het beste moment is om stappen te ondernemen om gebouwen in samenwerking met huurders en vastgoedmanagers ‘Paris Proof’ te maken. ’’
Datagedreven
Joop: ‘’Om een routekaart te maken, moeten we eerst data verzamelen, zoals de kenmerken van het gebouw, het huidige energieverbruik en de onderhoudsplannen. Dat klinkt eenvoudig, maar al deze informatie over een gebouw is erg versnipperd en moet uit verschillende bronnen worden samengebracht, zoals overheden, de vastgoedbeheerder en de huurder, maar ook de verhuurder. We verzamelen al die data en informatie om inzicht te krijgen in de kwaliteit van het gebouw op het gebied van energie-efficiëntie en hoe het in de praktijk functioneert.’’
Micha: ‘’De routekaart voor het Dutch Residential Fund is klaar. We hebben veel data van onze woningen, goed inzicht in hun energieprestaties en zijn inmiddels gestart met de uitvoering van ons plan. Nu maken we ook routekaarten voor onze Nederlandse Retail-, Kantoor-, Zorg- en Hotelfondsen.’’
Joop vult aan: ‘’Een verhuurder moet rekening houden met een aantal verschillende factoren: de wensen van huurders, technologische ontwikkelingen, overheidsregulering, de financiële aspecten en onbekende risico’s. Door onze datagedreven aanpak en de toepassing van slimme algoritmes kunnen eigenaren al deze verschillende belangen meenemen en de juiste keuzes maken. De datahub die we hebben gemaakt, geeft inzicht in hoe gebouwen scoren op hun energieprestaties en welke maatregelen kunnen worden genomen om deze te verbeteren naar Paris Proof gebouwen. Die informatie vormt de basis voor de eerste stappen en het financiële overzicht: wat betekent dit voor de verhuurder, de vastgoedbeheerder en uiteindelijk de toekomstige huurprijzen. Op basis van de uitkomsten van onze datagedreven scenario’s kan worden besloten wat slim is om te doen.’’
Innovatie en technologie
Micha: ‘’In de volgende fase worden de routekaarten geïntegreerd in onze strategische plannen op middellange termijn, die we dan elke drie tot vijf jaar vernieuwen. Daarmee worden de routekaarten geïntegreerd in onze reguliere onderhoudsplannen. De belangrijkste uitdaging is om prioriteiten te stellen en voortdurend de verschillende scenario’s te onderzoeken en de keuzes af te wegen. Flexibiliteit is key en we actualiseren onze plannen voortdurend. De portefeuille verandert ook als gevolg van aan- en verkopen, nieuwe gebruikers, doorgevoerde verbeteringen in de energieprestaties enzovoort, dus we moeten onze roadmaps regelmatig bijwerken. De uitdaging is om te doen wat nu efficiënt is en stappen te zetten zonder het uiteindelijke doel uit het oog te verliezen.’’
Joop: ‘’Het is belangrijk om te kijken wat er nu mogelijk is met de huidige technologieën en waarbij beter gewacht kan worden op toekomstige innovaties. Er wordt nu bijvoorbeeld geëxperimenteerd met aardwarmte, waterstof en seizoensgebonden energieopslag, wat ongetwijfeld nieuwe kansen zal creëren. Deze nieuwe ontwikkelingen worden als ze verder genoeg doorontwikkeld zijn, weer toegevoegd aan ons model en kunnen zorgen voor aanpassingen in de routekaarten.’’