Jaarlijks worden in Nederlandse supermarkten en drogisterijen ongeveer 3,5 miljoen geurkaarsen verkocht*, waarvan veel in glaswerk voor eenmalig gebruik. Gewoonlijk eindigt dit glas na gebruik, samen met de resten wax, in de glas- of prullenbak. Kaarsenmaker Bolsius en groenexpert Intratuin slaan de handen ineen om te laten zien dat dit ook duurzamer kan. Tijdens de Nationale Klimaatweek starten ze een grootschalige activatie en plaatsen in 55 filialen van Intratuin ‘Candle Swap Stations’ waar iedereen oude kaarsresten en glazen houders kan inleveren in ruil voor korting op de aankoop van een Bolsius CleanLight starterkit. Deze innovatieve, navulbare kaarsenhouder heeft een speciaal ontwerp waardoor zowel glas- als waxverspilling wordt geminimaliseerd. De ingeleverde glazen houders worden verwerkt tot grondstoffen door afvalexpert Van Kaathoven, terwijl The Upcycle de wax omzet in nieuwe producten.
Pionieren om verspilling te reduceren
In een gezamenlijke inspanning om bewustwording te vergroten en refill-alternatieven onder de aandacht te brengen, bundelen Bolsius en Intratuin hun krachten. Gedurende drie weken kunnen consumenten waxresten, zoals resten van stompkaarsen of dinerkaarsen, en oude glazen kaarsenhouders inleveren. Als beloning ontvangen ze korting op de aankoop van een Bolsius CleanLight starterkit. Met de introductie van deze innovatie in 2022 zette de kaarsenmaker een belangrijke stap richting verduurzaming van het assortiment. Dankzij het speciale, gepatenteerde ontwerp van de glazen kaarsenhouder brandt elke navulling volledig op, waardoor de houder keer op keer kan worden hervuld, zonder wax en glas te verspillen. Na ongeveer acht keer hervullen wordt al één kilogram glas bespaard, en als iedereen overstapt op hervullen, levert de innovatie op jaarbasis een besparing op van ruim 500.000 kilogram glas**.
Duurzaam consumeren
De kaarsenmaker en groenexpert voelen beiden de verantwoordelijkheid om de consument een duurzamer alternatief te bieden binnen het assortiment. “Bij Bolsius omarmen we innovatie en samenwerking om positieve verandering teweeg te brengen. Deze krachtenbundeling met Intratuin past goed in onze ambitieuze duurzaamheidsstrategie, waarin we onder meer streven naar het verminderen van afval in de levenscyclus van onze producten, zoals kaarsresten en verpakkingen. In onze ketens werken we voortdurend aan impactvolle innovaties, we zijn vastberaden om onze klanten verantwoorde en innovatieve oplossingen te bieden,” aldus Marco-Paul Meinen, CEO van Bolsius. Peter Paul Kleinbussink, directeur van Intratuin vult aan: “Bij Intratuin is het van groot belang om ons assortiment voortdurend te verduurzamen en consumenten te helpen bij het maken van toekomstbestendige keuzes. Met dit initiatief kunnen we een directe positieve impact maken bij mensen in huis”. Voor de verwerking van het ingezamelde glas werken Bolsius en Intratuin samen met afvalspecialist Van Kaathoven. Het ingeleverde kaarsvet wordt omgevormd tot nieuwe kaarsproducten door partner The Upcycle.
Innovatie met plantaardige kaarsenwas
Tegelijkertijd met de actie lanceert Bolsius twee nieuwe navullingen voor CleanLight: CleanLight zonder geur en CleanLight bergamot & neroli, evenals een witte uitvoering van de speciale kaarsenhouder. Net als de andere navullingen uit de lijn, zijn deze nieuwe varianten gemaakt met natuurlijke veganistische wax bestaande uit een combinatie van koolzaad en/of zonnebloemolie en zonder palmolie. Het assortiment CleanLight-navullingen omvatte al vier andere geurencombinaties: cypres & amber, grapefruit & gember, gardenia & vijg en cederhout & vetiver.