Auteur(s): Wilma Roozenboom
Publicatie: januari 2016
Prijs: € 26,95
Bestel nu online rechtstreeks bij de uitgever.
Een bedrijf is geen goed doel. Maar steeds meer bedrijven werken aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms alleen, maar steeds vaker in samenwerking met maatschappelijke organisaties. De uitdaging voor beide partijen is het maximale uit de samenwerking te halen.
Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is geen hogere wiskunde. Wel stuiten mensen in de praktijk op steeds dezelfde dilemma’s en valkuilen. Een gebrek aan gedeelde ambitie. Geweldige ideeën die verwateren omdat het nooit tot een plan van aanpak komt. Afhankelijkheid van mensen die vervolgens vertrekken. Een bestuurdersfeestje waar de werkvloer geen weet van of zin in heeft. Of een mooi operationeel plan zonder mandaat van de hoogste baas. Een sluimerend machtsspel, hardnekkige vooroordelen: het zijn allemaal aspecten van samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties die vaak terugkomen.
Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten over samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties en geeft veel praktische tips. Zeven praktijkvoorbeelden worden uitgebreid beschreven, variërend van TUI en Plan Nederland die samen werken aan het voorkomen van seksuele uitbuiting van jongeren in het noordoosten van Brazilië, tot de Voedselbank Zutphen die samenwerkt met supermarkt Beuzel uit Laren. Dit boek schrijft niet voor hoe het moet. Er is geen model of recept dat leidt tot perfect partnerschap en samenwerken leer je niet uit een boekje. Maar je kunt wel leren van studies en andermans ervaringen. Dat is wat dit boek beoogt.