Auteur(s): Harry Commandeur, Joyce Rupert, Henri Slob, Emre Karali, Joost Hengstmengel, Govert Buijs, Kees van der Kooi & Paul van Geest
Publicatie: februari 2021
Prijs: € 29,90
Taal: Nederlands
Het bedrijfsleven wordt vaak geassocieerd met omzet en winstmaximalisatie, maar slechts zelden met genegenheid, empathie, zorg voor anderen en liefde – deugden die eerder in verband worden gebracht met het privédomein. Toch wordt er in onderzoek steeds vaker verband gelegd tussen het welbevinden van de werknemer en de omzet en winst van het bedrijf. Een werknemer die empathisch wordt bejegend of met zorg wordt omringd blijkt beter te presteren. In dit boek wordt onderzocht welke rol de kracht van de liefde speelt in het bedrijfsleven. Wat agapè of caritas in de loop der eeuwen inhield wordt besproken.
In de tien gevalsstudies staan de volgende organisaties in de industrie, dienstverlening en non-profitsector centraal: Eurac/ESAA, Compassion, Caesar Groep, Anders Invest en Metalura, a.s.r., Bisdom van ’s-Hertogenbosch, Gabriël Financiële Bescherming, Koninklijke Boom uitgevers, Rijk Zwaan en Volksbank. Het boek sluit af met een raamwerk waarmee de beleidsbeslisser een start kan maken met leidinggeven vanuit agapè.
Met een voorwoord van Jan-Peter Balkenende.