Duurzaamheid en duurzaam ondernemen is binnen elke branche een belangrijk topic anno 2024. Zo ook in de dibevo branche (‘dieren, benodigdheden en voeders’), waar de snelle groei van jonge speler ‘Frenky Lewis’ tekenend is voor de kanteling binnen de markt. Dit hondenlifestylemerk werd anderhalf jaar geleden opgericht door Bob Petrus en produceert onder meer volledig natuurlijke en duurzame verzorgingsproducten voor honden. Inmiddels liggen de producten van Frenky Lewis bij zo’n honderd Nederlandse retailers in de schappen, en breidt de afzetmarkt langzaam uit naar België. Bob Petrus, eigenaar van
Wat was je drijfveer om Frenky Lewis op te richten?
“Ik heb lang in de IT gewerkt, maar miste op een gegeven moment de voldoening. Ik liep al jaren rond met het idee om een bedrijf op te richten dat goed is voor mens, dier en milieu. Dit heb ik uiteindelijk gecombineerd met mijn liefde voor honden. Ik zag dat er in deze markt nog heel veel ruimte voor duurzame verbetering is, zowel op product- als productieniveau. Toen ik me net ging verdiepen in het speelveld, ontdekte ik onder meer dat er weinig tot geen regelgeving bestaat voor verzorgingsproducten voor honden. Door dit gebrek aan regulering en duidelijke EU-standaarden bevatten verzorgingsproducten voor dieren vaak synthetische stoffen waar de huid en vacht op kunnen reageren, of die zelfs schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van het dier. Ook hebben deze producten vaak een geur waar een hond zelf niet zo blij van wordt. Dat kan – en moet – anders, vond ik.
Wat maakt Frenky Lewis duurzaam, sociaal en eerlijk?
Mijn ambities en standaarden liggen hoog: eerlijke producten, eerlijk gemaakt en die ook wat teruggeven aan de wereld. Maar die niet onderdoen op het gebied van kwaliteit of ervaring. Dit doen we bij Frenky Lewis door alle producten duurzaam te ontwikkelen met volledig recyclebare materialen: de verpakking is van honderd procent recyclebaar aluminium, de labels zijn van gerecycled papier. Alleen het pompje is niet honderd procent duurzaam; dat is gemaakt van plastic. Daarnaast wordt alles gemaakt in een – lokale – sociale werkplaats waar mensen werken met een beperking, en doneren we tien procent van de winst aan honden in nood, via een samenwerking met stichting House of Animals. Maar los van het maatschappelijke aspect, wil ik natuurlijk ook producten maken die mensen graag kopen, doordat ze écht goed zijn voor hun hond en daarnaast zo lekker ruiken dat ze het zelf zouden willen gebruiken. Zo zijn al onze producten vegan en bestaan ze volledig uit natuurlijke ingrediënten.
Hoe zie je de toekomst van het bedrijf en de dierenverzorgingsbrance?
Het is mooi om te zien dat al ruim honderd retailers ons het vertrouwen gegeven hebben. Dit laat zien dat er veel ondernemers zijn die het welzijn van dieren, mensen én onze leefomgeving belangrijk vinden. Ik hoop dat deze groep de komende jaren nog veel groter wordt, maar van wat ik hoor en zie gebeuren in de markt, gaat het zeker die kant op. Consumenten stellen zich steeds kritischer op naar merken en producten, willen weten waar iets vandaan komt en wat ze nou eigenlijk gebruiken om hun huisdier te verzorgen. Daarnaast moet je als bedrijf ook langetermijndenken als het gaat om impact op het klimaat en milieu. Met Frenky Lewis spelen we in op deze onderwerpen, en hopen we steeds meer ondernemers in de dibevo-branche te inspireren hetzelfde te doen.