De totale prestatie van de auto-industrie is nog onvoldoende om de door de EU gestelde klimaatdoelen te halen. De gemiddelde BMW gebruikte in 2007 7,3 procent minder benzine dan in het jaar ervoor, de bijbehorende CO2-uitstoot daalde van 184 naar 170 gram per gereden kilometer.
De gemiddelde vermindering in het benzineverbruik leidt tot een verminderde CO2-uitstoot voor alle in de EU verkochte auto’s van 1,7 procent. Dat is een betere score dan de vermindering van 0,7 procent uit 2006.
Toch twijfelt T&E eraan of de automakers het EU-doel van gemiddeld maximaal 130 gram uitstoot per kilometer in het jaar 2012 gaan halen. De lichtere Franse en Italiaanse auto’s (Peugeot, Citroën, Renault, Fiat) liggen op schema, maar de zware Duitse auto’s zijn ondanks aanpassingen zoals bij BMW nog ver verwijderd van het einddoel.
Nederland scoort met 1,1 procent minder CO2 uit auto-uitlaten slechter dan het EU-gemiddelde van 1,7 procent. Bij de totale uitstoot staat Nederland op een twaalfde plaats.
De Nederlandse milieuorganisatie Stichting Natuur en Milieu vindt daarom dat het kabinet er harder aan moet trekken om de eigen ambitieuze klimaatdoelen te kunnen halen. Maarten van Biezen van Natuur en Milieu hoopt dat ook de Nederlandse Europarlementariërs in Brussel de komende tijd zullen pleiten voor strengere normen.
Volgens Van Biezen moet de klimaatwinst wel behaald worden door zuiniger auto’s, omdat de biobrandstoffen niet zo schoon blijken als aanvankelijk gedacht en omdat de positieve milieu-effecten van de kilometerheffing pas in 2015 beginnen te tellen.