Het in Amsterdam en Antwerpen gevestigde pr-bureau Blyde Benelux publiceert deze week hun eigen impact report met de oproep dit naar hartenlust te kopiëren. Dit jaar bestaat het B Corp gecertificeerde pr-bureau zeven jaar en er is allesbehalve sprake van een seven year itch. Met de alarmerende uitkomsten uit het IPCC-rapport (Intergovernmental Panel on Climate Change) en nog maar een paar jaar om de Sustainable Development Goals te halen, heeft het bureau meer haast dan ooit tevoren. Met hun oproep tot ‘plagiaat for purpose’ roept Blyde op tot een systeemverandering: de maatschappelijke lat kan en moet omhoog. Dit is hét moment om creativiteit, tijd, talent en geld alleen nog maar in te zetten voor campagnes die daadwerkelijk iets bijdragen aan de wereld.
Creativiteit als een force for good
In aanloop naar COP27, de VN-klimaattop die dit jaar in Sharm-el-Sheikh plaatsvindt, roept het missiegedreven Blyde Benelux de creatieve industrie op om de maatschappelijke lat hoger te leggen. In hun impact rapport blikt het bureau terug op zeven jaar pionieren en bewuste keuzes (niet) maken. Lorette der Kinderen, mede-oprichter Blyde Benelux en stichting bBlyde: “Zie dit document als een kijkje in onze keuken, waar ook heus wel eens een pannetje aanbrandt of een gerecht niet gaar op tafel belandt. Het zijn geen lappen tekst en het is ook verre van compleet. Maar het biedt, in een notendop, hoe wij de dingen aanpakken en we hopen dat het waakvlammetjes aanzet. We pretenderen niet de waarheid in pacht te hebben maar laten zien hoe wij, vanuit positiviteit en ondernemerschap, omgaan met maatschappelijke uitdagingen in een snel veranderende wereld. Blyde kiest voor radicale transparantie en hoopt een gesprek in de creatieve sector op gang te brengen over hoe we gezamenlijk onze impact kunnen vergroten. We zijn het de volgende generaties verplicht om geen tijd, talent en geld te verspillen aan campagnes die geen positieve bijdrage leveren aan de wereld.”
Wereld schreeuwt om radicale verandering
Naast een toekomstbestendige bedrijfsvoering inclusief rendementsplafond en de recente lancering van de stichting bBlyde, schijnt Blyde een licht op de definitie van succes in de sector en hoe campagnes worden beoordeeld. Als het aan het bureau ligt, gaan de creatieve awards op de schop zodat de sector op een andere manier gaat beoordelen wanneer een campagne is geslaagd of niet. Positieve impact maken in de creatieve sector zou wat Blyde betreft de norm moeten zijn in plaats van de vreemde eend in de bijt. Levert een campagne geen sociale en/of maatschappelijke impact op? Dan verdien je geen applaus. Der Kinderen: “Opvallend genoeg zijn commerciële resultaten bij de meeste creatieve awards nog steeds één van de belangrijkste selectiecriteria voor de nominatie van een case, terwijl de wereld schreeuwt om radicale verandering van bedrijven en consumentengedrag. De status quo bevragen in de creatieve sector is allesbehalve makkelijk en het begint natuurlijk bij een kritische blik op de briefing die je als bureau ontvangt. Maar er is echt een systeemverandering in de sector nodig en we nodigen iedereen uit zich aan te sluiten en openlijk uit te spreken.”