Bird Brewery is duurzame samenwerkingen aangegaan met ruim honderd gepassioneerde horecazaken en speciaalzaken. Voor elke liter van hun bier dat bij deze zogenoemde Groene Nesten wordt verkocht, planten zij één boom. Intussen staat de teller op meer dan 30.000 bomen.
Het snelgroeiende Bird Brewery is opgericht door bier– en natuurliefhebbers Ralph van Bemmel en Rik van den Berg. De brouwerij maakte de afgelopen jaren impact met hun prijswinnende bieren en wilt dat nu ook doen door bewust om te gaan met de natuur.
“We zijn begin dit jaar zelf gestart met het planten van 10.000 bomen via onze partner Trees for the Future. Dat voelden ontzettend goed en eigenlijk zijn wij toen gaan zoeken naar een manier om dit aantal geplante bomen verder omhoog te krijgen”, vertelt mede-oprichter Ralph. “De meeste logische oplossing die wij konden bedenken was om samen te werken met partners die onze bieren verkochten: dat zijn wij dus gaan doen.”
Groene Nesten
Bij de aangesloten horecazaken en speciaalwinkels geldt dat er voor iedere verkochte liter van Bird Brewery één boom wordt geplant. Intussen zijn er al meer dan 100 horecazaken en 30 speciaalzaken omgetovert tot Groen Nest, waardoor er ruim 30.000 bomen geplant worden. Door de structurele samenwerking loopt dat aantal bovendien dagelijks op.
“Horecazaken werken heel concreet samen met hun gasten aan een groenere wereld”, aldus Rik. “Dat levert vaak hele leuke reacties op van gasten en geeft de horecazaak een duurzamer karakter. Wij leveren promotiemateriaal waarop Groene Nesten precies bij kunnen houden hoeveel bomen er dankzij hun zijn geplant: dat maakt het ook heel concreet voor iedereen. Het Ketelhuis in Amsterdam heeft intussen bijvoorbeeld meer dan 1.100 bomen geplant. Daar mogen zij en hun gasten toch ongelooflijk trots op zijn?”