Biologische boodschappen doet de consument het voordeligst bij Lidl, zo bevestigt de Consumentenbond in het deze week verschenen onderzoek naar de prijzen van biologische producten. Het onderzoek laat zien dat biologische producten bij Lidl 18% goedkoper zijn dan bij de andere supermarkten. Ter stimulering van biologisch heeft Lidl zichzelf een concreet doel gesteld: in 2026 moet de omzet van biologische groenten en fruit verdubbeld zijn ten opzichte van 2022. Daarmee draagt Lidl bij aan de vraag van de Nederlandse overheid en de Europese Unie voor een groter aandeel biologisch areaal in de landbouwsector.
Maurits Wösten, manager inkoop AGF Lidl Nederland: “Als grote supermarktketen nemen wij onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de groei van de biologische sector. Ongeveer 20% van ons groenten en fruit assortiment is al biologisch. De komende jaren gaan wij extra inzetten op biologische groenten en fruit. Daarnaast helpen we de klant om de keuze voor biologisch te maken door altijd de laagste prijs in de markt aan te houden en voor verschillende producten geldt dat wij alleen het biologische product aanbieden. Zo maken wij biologisch betaalbaar en toegankelijk voor iedereen.”
Flinke verbetering van de Nederlandse bodem en drinkwater
Jaap Korteweg van de Buitengewone Biologische Boost: “De biologische boeren reageren verheugd op de ambitieuze plannen van Lidl. Met een verdubbeling van de omzet van biologische aardappelen, groenten en fruit draagt Lidl bij aan een flinke verbetering van de Nederlandse bodem en drinkwater. Biologische producten zijn natuurlijk van onbespoten gedrag. Die leggen wij thuis graag op het bord. Wij hebben daarom de ambitie om deze omzet na 2026 nog eens te verdubbelen. In 2030 eten we dan vier keer zoveel gezonde groenten en fruit met een positieve bijdrage aan een natuurlijk landbouwlandschap ten opzichte van 2022. En laat dat nu precies het doel zijn dat de Nederlandse regering stelt.’’
Biologische campagne
Lidl lanceert een biologische campagne, gericht op het promoten van biologische groenten en fruit. Met deze campagne wil Lidl het bewustzijn van de voordelen van biologische producten vergoten en laat Lidl zien dat biologisch niet duur hoeft te zijn.
Foto door: Manon van der Zwaal