Biologisch iets vaker in boodschappenmandje
In de supermarkt lijken de biologische producten vrij recessiebestendig. Ze belanden in elk geval niet minder vaak dan een jaar geleden in het boodschappenmandje, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Iets minder dan een kwart (24%) geeft aan vaker biologische producten te kopen. Een iets kleinere groep (22%) geeft aan minder vaak biologische producten aan te schaffen bij de supermarkt. Per saldo is er dus meer animo voor biologisch dan een jaar geleden. Zo lijkt de trend naar meer biologisch – met het bijbehorende groeiende aanbod – sterk genoeg om de bespaardrift van consumenten (deels) te weerstaan.

A-merken blijven achter
De vaak wat duurdere A-merken lijken terrein te verliezen. In de supermarkt koopt ruim vier op de tien (41%) consumenten nu minder A-merken dan vorig jaar. Een groep van 6% kies nu juist vaker voor een A-merk, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Terwijl de gemiddelde prijsstijging 3,0% is, zijn voedingsmiddelen zelfs 3,8% duurder dan een jaar geleden. Dat merken consumenten in de supermarkt. Kennelijk kiezen ze er voor om de duurdere A-merken vaker te laten staan.

Herstel vertrouwen laat op zich wachten
Met het vertrouwensherstel onder consumenten wil het nog niet vlotten. Terwijl de economie officieel in recessie verkeert, is het ook niet heel verwonderlijk dat consumenten nog altijd vinden dat de economie er niet best voorstaat. Driekwart (73%) van de respondenten op de Vraag van Vandaag bestempelt de huidige economische situatie als matig tot zeer slecht. Onder meer de oplopende werkloosheid, dalende koopkracht en stagnerende huizenmarkt bederven de stemming. Om de recessie achter ons te laten kan de Nederlandse economie wel een impuls uit het buitenland gebruiken. Wat dat betreft zijn er hoopvolle signalen. De groei bij belangrijke exportpartners als Duitsland en de Verenigde Staten lijkt in de loop van dit jaar wat te gaan aantrekken.