Onder het merk Bio+ worden inmiddels meer dan 300 biologische producten verkocht. Bio+ is een unieke samenwerking tussen retailers aan de ene kant en producenten van biologische producten aan de andere kant. Zij werken samen aan een optimaal biologisch assortiment, aantrekkelijke prijsstelling en interessante promotieacties. Met één gezamenlijk doel: het bereikbaar en betaalbaar maken van biologische producten. Circa 2.500 supermarkten verkopen inmiddels een of meer Bio+ producten.
Bio+ ziet de titel van ‘Merk met de grootste maatschappelijke bijdrage’ niet alleen als compliment, maar ook als aansporing om verder te gaan met de ingeslagen weg van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Zo zijn steeds meer Bio+ producten niet alleen 100 procent biologisch, maar ook Fairtrade. Daarnaast heeft Bio+ een project ingesteld waarbij samen met alle producenten en retailers, gestreefd wordt naar de verdere verduurzaming van alle verpakkingen. Het Platform Verduurzaming Voedsel heeft zich recentelijk geschaard achter dit project. Dit Platform is een gezamenlijk initiatief van onder andere het CBL, FNLI en ZLTO.
Herkenbaar merk
De diversiteit aan merken in verkiezing laat zien dat de term ‘maatschappelijke verantwoord’ voor veel consumenten lastig te integreren is in de dagelijkse boodschappenroutine. Volgens Henk Gerbers, voorzitter van Stichting Merkartikel Bio+, heeft Bio+ een streepje voor als het gaat om het bieden van houvast voor de consument. “Alle producten uit het Bio+ assortiment zijn stuk voor stuk op natuurlijke manier geproduceerd en op eerlijke wijze verhandeld. Dat maakt het merk Bio+ een veilige en lekkere keuze voor de consument”, aldus Gerbers.