Vandaag maakt de duurzame koffieonderneming YesPlease de officiële stap naar de cosumentenmarkt met een geheel nieuwe website: yesplease.nl. Sinds 2018 is YesPlease al actief binnen tophotels en bedrijven. Via YesPlease kunnen hotels en bedrijven een abonnement afsluiten waarbij ze een design espressomachine in bruikleen krijgen en koffiecups, bonen en discs kunnen afnemen. En met succes: de koffiemachines staan inmiddels in ruim 5.000 hotelkamers in Nederland, België en Engeland. Dankzij een nieuwe investering is YesPlease nu klaar om de consumentenmarkt te veroveren en de koffieconsument kennis te laten maken met hun eerlijke en premium koffie. YesPlease biedt consumenten onder andere een flexibel koffieabonnement voor hun Nespresso®-machine, bonen en de nieuwste trend: Cold Drip-koffie.

’Met YesPlease willen we de koffieconsument single origin koffie aanbieden waar een 100% eerlijke prijs voor betaald wordt. En we gaan veel verder dan dat. We willen de volledige koffieketen transparant maken. Daarnaast staan we in direct contact met onze boeren en willen we de consument ook persoonlijk verbinden met hun koffieboer’’, aldus Sjoerd Stouten Chief Coffee Officer van YesPlease.

Transparantie

De koffieketen is momenteel niet transparant. Hij bestaat uit gemiddeld vijftien à twintig schakels die lang niet allemaal waarde toevoegen aan de kwaliteit van de koffie. Ieder jaar komen er nieuwe schakels bij, waardoor de consument meer betaalt en de boer minder betaald krijgt. Vaak nog onder de kostprijs van het verbouwen. Koffie van YesPlease is direct trade. Dit betekent dat de koffie te traceren is: helemaal terug naar die ene boer in Colombia bijvoorbeeld.

Helden

Door de blockchain die is opgezet, zie je door middel van een QR-code precies van welke boer jouw koffie afkomstig is. De boeren die de koffie produceren, zijn de helden van YesPlease. Zij werken dan ook rechtstreeks met deze boeren samen. Wanneer je koffiebonen of cups bestelt, krijg je binnenkort na de aankoop een bericht toegestuurd waarin de boer zichzelf voorstelt. Daarnaast laten de boeren hun koffieplantages zien, zodat je niet alleen de boer die je koffie maakt leert kennen, maar ook de omgeving waar de koffie groeit in beeld krijgt.

Duurzaam en eerlijke prijs

Door alle onnodige stappen van tussenhandelaren uit de keten te verwijderen, krijgen de boeren een eerlijke prijs voor hun oogst. Naast transparantie staat duurzaamheid bij YesPlease hoog in het vaandel. Op de plantages wordt er gewerkt aan projecten omtrent biologische teelt en het milieu. Daarnaast zijn alle koffiecups van YesPlease vervaardigd van suikerriet en mais, waardoor ze biologisch afbreekbaar zijn. Daarbij past YesPlease ook circulariteit toe door producten als zeep, oesterzwammen en zelfs koffiebekers te maken van koffieafval.

Ook journalist en auteur Femmetje de Wind draagt YesPlease een warm hart toe. “Je vraagt je wel eens af, waar komt mijn koffie nou echt vandaan? Bij YesPlease weet je dat precies. Dit past volledig in de nieuwe manier van ondernemen, transparant en duurzaamheid. YesPlease hecht groot belang aan betere leefomstandigheden voor koffieboeren en hun gezinnen. Ook steunen zij projecten op het gebied van herbebossing, duurzaamheid en vrouwenrechten. Dat is koffie zonder nare bijsmaak. Altijd fijn als ik een deadline moet halen’’ aldus De Wind.

Sociale en maatschappelijke projecten

Door YesPlease-koffie te kopen, steun je ook verschillende sociale en maatschappelijke projecten. Bijvoorbeeld op het gebied van herbebossing. “Het is niet goed voor de bodem als er altijd koffieplanten staan op een plantage, want je gebruikt de bodem telkens voor hetzelfde product. Maar wanneer je ook schaduwplanten plant en je de plantage anders inricht, krijg je een rijkere grond en daarmee een betere koffiekwaliteit”, aldus Stouten. Naast biodiversiteit houdt YesPlease zich ook bezig met het steunen van de lokale bevolking op de plekken waar de koffie geproduceerd wordt.

De koffie van YesPlease komt van boeren uit Colombia, Ethiopië, Indonesië, Brazilië, Rwanda en Papoea-Nieuw-Guinea. De bonen worden volgens Italiaans recept gebrand in Milaan en daarna direct vacuüm verpakt in het koffiecupje. Hierdoor blijft de intense smaak behouden.