Veel biermerken zijn aardig op weg maar kunnen zich veel duurzamer ontwikkelen. Dit komt naar voren uit onderzoek door Europa’s grootste duurzame merkenvergelijker Rank a Brand onder 33 biermerken. Hierbij zijn de prestaties van de merken op het gebied van klimaatverandering en milieubeleid geanalyseerd. Van de in Nederland verkrijgbare merken scoort niet één een duidelijke voldoende. In totaal scoren elf merken een C-label, wat wil zeggen dat ze redelijk op weg zijn richting duurzaamheid, maar dat er nog genoeg te doen valt op dit vlak. Het best presterende merk is Gulpener. Dit merk krijgt 12 van de 23 punten (52%). Gulpener had vorig jaar ook al de koppositie, maar kreeg toen nog een B-label (goed op weg). Dit jaar wist Gulpener dit op één na hoogste label niet vast te houden, ondanks het veelvuldige gebruik van milieuvriendelijkere ingrediënten. Gulpener kan vooral nog een inhaalslag maken op het gebied van watergebruik en duidelijke informatie over de uitstoot van broeikasgassen als CO2 en methaan.
Brand topscorer lage uitstoot broeikasgassen
De rest van de C-labels zijn behaald door Brand (11 punten), Amstel en Heineken (10 punten), Beck’s, Corona, Dommelsch, Hertog Jan, Jupiler en Paulaner (9 punten). Brand is topscorer als het aankomt op de relatieve uitstoot van broeikasgassen met minder dan 5,5 kg CO2e per liter bier. Ook de andere genoemde merken laten behoorlijke prestaties zien als het aankomt op het rapporteren en terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen. Over het watergebruik wordt voldoende gerapporteerd en op dit vlak presteren de merken goed. Tenslotte zijn de merken bezig met het verminderen van de milieu-impact van verpakkingen en afval. Het meeste terrein valt duidelijk te winnen door het gebruik van duurzamere ingrediënten. Geen van de merken, behalve Gulpener, haalt hierop een hoge score.
Zes in Nederland verkrijgbare merken krijgen in de laatste update een D-label: Warsteiner, Alfa, Guinness, Bitburger, Palm en Grolsch. Deze merken hebben wel al laten zien duurzaamheid mee te nemen in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren. Onderaan vinden we merken die niet of nauwelijks laten zien het milieu belangrijk te vinden bij het brouwen van hun bier. Onder deze merken met het laagst mogelijke label, het E-label, vinden we namen als Bavaria, Duvel en Leeuw Bier. Rank a Brand adviseert consumenten om deze merken voorlopig niet te kopen en over te stappen op een van de beter presterende concurrenten. Zo ontstaat er een opwaartse spiraal richting een duurzamere bierindustrie.
Over deze ranking
Lees hier alle resultaten van het onderzoek van Rank a Brand over bier.