Beyond Meat en Apenkooi Events kondigen een samenwerking aan om festivalbezoekers deze zomer plantaardige vleesproducten aan te bieden op aankomende Apenkooi festivals, startend met DGTL Amsterdam tijdens het Paasweekend. Daarmee is Apenkooi de eerste festivalorganisator in Nederland die voor een volledig plantaardig food court kiest. Het partnerschap speelt in op de groeiende vraag naar plantaardig vlees onder jongere consumenten en het streven om van DGTL het meest duurzame elektronische muziekfestival en van Apenkooi de meest duurzame festivalorganisatie ter wereld te maken.
Go Beyond
Met naar schatting 250.000 bezoekers per jaar wil Apenkooi een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van de milieu-impact van etenswaren op festivals. Uit een door vakgenoten beoordeelde Life Cycle Analysis uit 2018 bleek dat bij de productie van de originele Beyond Burger 99 procent minder water, 93 procent minder land en bijna 50 procent minder energie wordt verbruikt en 90 procent minder broeikasgasemissies worden gegenereerd dan bij de productie van van een Amerikaanse ¼ lb. rundvlees burger.
Met het aanbieden van plantaardig vlees in plaats van dierlijk vlees deelt de festivalorganisator de Go Beyond missie van Beyond Meat.
Tijdens het driedaagse DGTL Festival is er een speciale Beyond Meat Experience. Hier kunnen festivalgangers genieten van hun favoriete festivalmaaltijd, zonder in te hoeven leveren op smaak of een gebalanceerde levensstijl. Bezoekers kunnen kiezen uit twee opties: “DGTL Burger” en “The Smashed”, een recept exclusief gecreëerd door chef Diego Buik van Diego’s Burgers. De burgers worden ter plekke bereid door de grillchef. Ook zullen andere plantaardige gerechten verkrijgbaar zijn op het algemene food court, waaronder de Beyond HotDog en Sloppy Joe, een tosti met Beyond Mince.
“Overschakelen naar een plantaardig menu en de samenwerking met een wereldwijd merk als Beyond Meat is een enorme stap voorwaarts voor ons in onze voortdurende missie om onder andere circulaire en emissievrije dancefestivals over de hele wereld aan te bieden”, zegt Brian van Vuure, Head of Partnerships bij Apenkooi Events. “We willen onze bezoekers en crew inspireren door plantaardig vlees aan te bieden waarbij geen concessies hoeven te worden gedaan aan smaak. Nadat ze op het festival zelf Beyond Meat producten hebben geprobeerd, hopen we dat ze dergelijke bewustere gewoonten in hun dagelijks leven zullen overnemen.”
“Gezien onze gedeelde inzet om te werken aan een steeds duurzamere toekomst, zijn we erg verheugd om samen te werken met Apenkooi om onze producten deze zomer naar hun festivals te brengen. Het geeft ons de mogelijkheid om bezoekers te inspireren om ‘Beyond’ te gaan en heerlijke plantaardige versies van hun favoriete festivalmaaltijden aan te bieden, waardoor plantaardig vlees voor iedereen toegankelijker wordt”, aldus Bram Meijer, Marketing Director EMEA bij Beyond Meat.
Beyond Meat producten zijn onder andere te vinden op de volgende festivals:
15 – 16 – 17 april 2022 – DGTL Festival (Amsterdam)
4 juni 2022 – Pleinvrees Festival (Amsterdam)
5 juni 2022 – De Zon (Amsterdam)
20 augustus 2022 – SWF (Straf_Werk Festival) (Amsterdam)
3 september 2022 – elrow Town Festival (Amsterdam)