Nieuwe leaseauto’s bij de vier bedrijven hebben voortaan allemaal een energielabel A, B of C. Daarmee is hun wagenpark een stuk zuiniger dan gemiddeld. Alle nieuwe dieselwagens krijgen bovendien een roetfilter en daarnaast wordt gebruik van openbaar vervoer gestimuleerd. Stuk voor stuk maatregelen die leiden tot minder luchtvervuiling en CO2-uitstoot. Het lagere brandstof-verbruik bespaart de ondernemingen bovendien flink wat kosten, zeker bij de huidige brandstofprijzen. De vier bedrijven hebben samen ruim 10.000 leasewagens op de weg. Milieudefensie is nog in gesprek met andere bedrijven, die in 2006 dezelfde maatregelen willen doorvoeren.
Milieudefensie voelde vijftig bedrijven aan de tand over hun autobeleid. Veel bedrijven, waaronder SNS Reaal Groep, KPN en Unilever, vinden het verkleinen van de autokeuze tot de zuinige modellen een onmogelijke opgaaf. Onterecht, volgens Joris Wijnhoven, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: ‘De vier ondertekenaars laten zien dat het rondrijden in brandstofslurpende auto’s niet meer van deze tijd is. Een onderneming met een béétje gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid zorgt dat de vervuiling door zijn wagenpark binnen de perken blijft’.
Om bedrijven te informeren over de mogelijkheden om het wagenpark goedkoper en schoner te maken heeft Milieudefensie de brochure ‘Haal winst uit uw wagenpark’ uitgebracht. Duizend bedrijven krijgen deze binnenkort in de bus. In het voorjaar van 2006 bekijkt Milieudefensie opnieuw welke bedrijven op de goede weg zijn en welke bedrijven achterblijven.