De VBDO voerde het jaarlijkse Business Balance onderzoek dit jaar voor de derde keer uit. Zij doet dit in samenwerking met Adviesbureau Cataly Partners. De VBDO en Cataly Partners willen met deze wijze van meten onder meer inzichtelijk maken wat bedrijven doen aan verduurzaming van hun bedrijfsactiviteiten. Ook maakt de Business Balance methode inzichtelijk hoe bedrijven scoren op de afzonderlijke componenten van MVO ‘People, Planet en Profit’ (maatschappij, milieu en winstgevendheid).

De uitkomsten van het onderzoek geven ook de balans aan tussen de prestaties op de verschillende terreinen. Van der Helm: “De Business Balance methode maakt duidelijk hoe bedrijven op maatschappij, milieu en winstgevendheid presteren en waar nog winst te behalen valt. In die zin is het een belangrijk instrument voor zowel particuliere beleggers als de ondernemingen om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.”

De tien best scorende bedrijven scoorden in de toetsing van de VBDO over de afgelopen drie jaar een gemiddelde stijging in koerswaarde van 46,2 procent. Dat tekent sterk af tegen de gemiddelde koerswaardestijging van 10,2 procent van de tien laagst scorende ondernemingen over dezelfde periode.
Dat het Business Balance onderzoek beleggers ook waardevolle informatie oplevert, is eigenlijk een bonus, vindt Van der Helm: “We hadden deze uitkomst wel een beetje verwacht. Vergelijkbaar, internationaal onderzoek door Harvard Business School heeft eerder namelijk al aangetoond dat duurzame bedrijven op de lange termijn aanmerkelijk meer koerswinst laten zien dan minder duurzame bedrijven.

Niettemin is het van belang om bij de meegenomen AEX-bedrijven te kijken naar de balans tussen de People-, Planet- en Profitkant. De Business Balance zelf kan het best worden gezien als een tool voor beleggers om te zien hoe de relatieve prestaties van bedrijven op elk punt zijn. Het valt op dat bedrijven relatief veel aandacht besteden aan People ten opzichte van Planet. Daarbij blijft de aandacht van bedrijven voor het internaliseren van externe milieukosten het meest achter. Dit houdt in dat compensatie voor de toegebrachte schade aan het milieu een lage prioriteit heeft. Ten slotte verschillen de prestaties van bedrijven ook per component. Zo zien we dat Unilever en Heineken het best scoren op het gebied People en dat Unilever het best scoort op Planet. Op het financiële vlak scoort DSM daarentegen het best.

CEO van Unilever Paul Polman: “Het Unilever Sustainable Living Plan vormt de kern van onze business strategie. Daarbij richten we ons op het totstandbrengen van duurzame groei, waarbij we de milieu-impact van onze activiteiten verminderen, en onze positieve sociale-impact verder verhogen. We zijn blij en vereerd als onze inspanningen erkenning krijgen, zoals bijvoorbeeld het geval is in de huidige VBDO Business Balance Scorecard. Het werk dat wordt gedaan door organisaties als VBDO om aandacht te vragen voor de dringende noodzaak om duurzame groei te stimuleren wordt door ons zeer gewaardeerd.”

De inspanningen van beursgenoteerde ondernemingen op het gebied van MVO is voor beleggers een belangrijke indicator voor lange termijn risico en rendement. Dit jaarlijkse Business Balance onderzoek geeft particuliere beleggers openbaar toegankelijke en gestandaardiseerde informatie.